„Nie je výnimkou, že banky v priebehu tohto roka zmenili cenníky aj 2-, 3-krát. Netýka sa to však všetkých bánk,“ uviedol Maroš Ovčarik, šéf portálu FinancnaHitparada.sk. Dôvodov častých zmien (v mnohých prípadoch ide o mierne úpravy poplatkov smerom nahor) je viac. „Podľa môjho názoru sa banky snažia postupne nahradiť výpadky z príjmov, ktoré mali v súvislosti so zavedením eura, prípadne so znížením príjmov zo zahraničného platobného styku, prípadne s nákladmi, ktoré im vznikajú v súvislosti s nárastom nesplácaných úverov,“ domnieva sa Ovčarik.
Najčastejšie ide o úpravy balíkov a ich cien, úpravy cien platobných kariet a operácií s platobnými kartami (výbery z bankomatov, platby kartou) či o úpravy cien za prevodné príkazy, trvalé príkazy alebo inkasá. Napríklad v marci upravovalo cenníky šesť bánk, počas apríla štyri, v máji by to mali byť tiež štyri banky. Zmien sa môže zdať tak veľa aj preto, že niektoré banky ich do sadzobníka zavádzajú postupne. Napríklad OTP Banka zmenila 15. februára sadzobník pri úveroch, 1. marca pri vkladoch a 1. mája pri cezhraničných platbách. Ďalšie zmeny ju ešte čakajú v júni – podobne ako všetky ostatné banky – v súvislosti s novelizáciou zákona o spotrebiteľských úveroch.
Najčastejšie zmeny v sadzobníkoch |
– úpravy balíkov a ich cien |
– úpravy cien platobných kariet a operácií s platobnými kartami (výbery z bankomatov, platby kartou) |
– úpravy cien za prevodné príkazy, trvalé príkazy, inkasá |
– úpravy poplatkov pri úveroch (napr. vstupných poplatkov) |
– úpravy cien za upomienky pri nesplácaní úverov |
„Klient určite nestíha sledovať tieto zmeny. Mnoho bánk mení cenníky tak, že klienta neupozornia na konkrétne zmeny, ku ktorým dochádza, ale jednoducho vydajú nový 30-stranový cenník, v ktorom sa ľudia len veľmi ťažko orientujú a nedokážu si ho porovnať s pôvodným cenníkom. Takýmto spôsobom často zistia, k akým zmenám došlo, až keď sa objavia na výpisoch z účtov,“ dodáva Ovčarik. Niektoré banky na internetovej stránke zverejňujú aj staršie sadzobníky poplatkov, aby si ich klient v prípade záujmu mohol porovnať. Mnoho bánk však zverejňuje iba aktuálny sadzobník.
Spôsob informovania klientov o zmenách v poplatkoch je v bankách takmer rovnaký. „Klienti sú o zmenách v sadzobníku informovaní prostredníctvom našej internetovej stránky a na každom obchodnom mieste 15 dní pred účinnosťou nového sadzobníka. Pokiaľ sa zmeny týkajú platobných služieb (v zmysle zákona o platobných službách) zverejňujeme ich s dvojmesačným predstihom. Slovenská sporiteľňa taktiež komunikuje s klientmi ohľadom zmien v sadzobníku aj prostredníctvom výpisov z účtov a prostredníctvom elektronického bankovníctva, napríklad informácia je zverejnená v prostredí Internetbankingu,“ vysvetlil Štefan Frimmer, hovorca Slovenskej sporiteľne.