Banky dokážu limit na karte zvýšiť okamžite

pcs | 13.07.2012 13:15
kreditka, karta, nákupy, dievča Foto:
Ilustračné foto.
Každá platobná karta vydávaná k účtu má nastavenú maximálnu sumu, ktorú môže klient za jeden deň vybrať a koľko môže danou kartou zaplatiť za tovar a služby. Aj keď väčšinou tento limit postačuje na bežné výdavky, občas sa môže stať, že vďaka nemu klient nebude môcť zaplatiť za pobyt v hoteli či za iné vyššie výdavky. Problém môže nastať najmä vtedy, keď sa to stane v zahraničí.

Vo väčšine bánk je potrebné zmeniť si limit na karte vopred. „Ešte pred samotnou cestou do zahraničia odporúčame klientom, aby si skontrolovali na platobnej karte vydanej k účtu aj aktuálny denný limit. O jeho zmenu je možné požiadať v pobočke. Zmena je platná ihneď nasledujúci deň,“ povedala hovorkyňa UniCredit Bank Zuzana Ďuďáková. Ďuďáková klientom odporúča, aby si pre takéto prípady vzali na dovolenku dve platobné karty – debetnú kartu vydanú k účtu alebo priamo k balíku služieb, ktorá je nadviazaná na zostatok na účte, a ako rezervu kreditnú kartu.

Výhodou kreditnej karty je, že nemá stanovený denný limit, ale mesačný. Ten možno vyčerpať aj naraz pri jednej platbe. Keďže si však pri používaní kreditnej karty klient požičiava peniaze od banky, zvýšenie úverového limitu je zložitejšie, ako zvýšenie denného limitu na debetnej karte, ktorou si klient vyberá vlastné peniaze zo svojho účtu.

V Tatra banke možno o zmenu denného limitu na karte požiadať aj cez telefón. Klient sa musí pri žiadosti identifi kovať GRID kartou alebo nástrojom Karta a čítačka. Zmena je akceptovaná do 24 hodín a klient za ňu zaplatí päť eur.

Jednou z mála bánk, ktorá dokáže klientovi okamžite zvýšiť limit na karte na základe telefonickej žiadosti, je VÚB banka. „Pokiaľ výška nákupu presahuje denný limit na karte, klient môže zavolať na nepretržitú službu Kontakt a limit mu banka bezplatne zvýši. Táto zmena bude len dočasná, približne dve hodiny,“ povedala hovorkyňa VÚB banky Alena Walterová. Vo viacerých bankách možno meniť limit na výber okamžite prostredníctvom internet bankingu.

Pre prípad straty alebo krádeže karty by si mal každý uložiť do svojho mobilného telefónu číslo na telefonickú linku banky, kde je možné kartu zablokovať. V prípade zneužitia karty môže banka klientovi naúčtovať maximálne sto eur, zvyšnú sumu musí znášať sama. Ak niekto príde o svoju kartu v zahraničí a zostane bez peňazí, banky môžu vydať expresne náhradnú kartu a zaslať ju do zahraničia kuriérom. Vyjde to však výrazne drahšie ako klasické vydanie novej karty, ktorá príde klientovi poštou.