Internetové zľavy sú čoraz populárnejšie

Michal Holeš | 29.01.2014 12:40
eshop, e-shop, internet, kreditka, kreditná, karta Foto:
Ilustračné foto.
Lyžovačka, sauna, hamburgery, kondómy, zväčšenie poprsia či výlet do vesmíru. To všetko si vlani Slováci kúpili na takzvaných zľavových portáloch.

Ich obľúbenosť medzi ľuďmi rastie čoraz viac. Napríklad prevádzkovateľ portálu zlavadna.sk v roku 2013 zaznamenal obrat zhruba 24 miliónov eur, o rok skôr to bolo približne o 50 percent menej.

Úspešný bol aj konkurenčný zlavomat.sk. „Slováci vlani kúpili spolu vyše 802-tisíc kupónov, čo je o 390-tisíc viac ako rok predtým. Celkovo tak fanúšikovia ušetrili od nášho vzniku viac ako 35 miliónov eur,“ spresňuje riaditeľ prevádzkovateľa Tomáš Sroka. Podľa neho sa Slováci o zľavy zaujímajú najmä pred letom, keď nakupujú dovolenky doma aj v zahraničí, a pred Vianocami. „Hitom boli v lete najmä dovolenky, z ktorých prudko stúpol záujem o Chorvátsko. Veľmi žiadané boli prvýkrát aj klimatizácie. Absolútnym prekvapením roka bol dopyt po tujach do záhrad, ktorých sme predali vyše 900 kusov,“ doplnil Tomáš Sroka.

Počas novembra a decembra stránku zlavomat.sk denne navštívilo vyše 100-tisíc ľudí. Obrat v decembri 2013 prekročil hranicu 2,1 milióna eur, čo je medziročne o 50 percent viac. „Do vianočného testu o obľúbenosti darčekov sa zapojilo až 12-tisíc ľudí, z toho dve tretiny boli ženy. Z testu vyplynulo, že Slováci rovnako ako Česi sú prítulníci – teda milujú masáže, pobyty s najbližšími a veľkú radosť im urobíte, ak ich pri obdarovávaní aj objímete,“ dodal Tomáš Sroka.

Ponuka portálov je široká. Možno na nich kúpiť rôzne druhy dovoleniek, ale aj test otcovstva či cestu do vesmíru. Jedným z najobľúbenejších druhov tovarov sú rôzne druhy jedla. Obľúbenosť jednotlivých ponúk sa však v jednotlivých regiónoch líši. Napríklad na severe Slovenska si zákazníci doprajú najmä wellness pobyty, obyvatelia západného Slovenska milujú burgery a sushi a u východniarov je hitom dlhodobo pizza.

Niektoré portály však už začínajú ponúkať aj výrobky označené vlastnou značkou. Podľa ich prevádzkovateľov tak dokážu mať úplnú kontrolu nad kvalitou tovaru či termínmi dodania.

Portály dokázali pomôcť aj niektorým prevádzkovaľom zimných stredísk na Slovensku, ktorí museli bojovať s nepriazňou počasia. Napríklad stredisko Skalka Aréna neďaleko Kremnice predalo cez zľavový portál 4¤300 skipasov. "Vyplatilo sa nám to najmä v zviditeľnení strediska, keďže stále množstvo lyžiarov našu lokalitu nepozná,“ hovorí Peter Hyža zo strediska Skalka Arena.

„Okrem testov otcovstva či zväčšenia poprsia ľudia nakupovali aj kupóny na jazdu majstrovským autobusom či kúpu dvoch krokodílov. Takisto sme predali poukazy aj na 220-tisíc nocí v ubytovacích zariadeniach na Slovensku a vo svete, 60-tisíc steakov, 135-tisíc pízz alebo 477-tisíc kondómov,“ podčiarkuje Zdenko Hoschek zo zlavadna.sk.

Väčšina veľkých zľavových portálov začala na Slovensku pôsobiť v roku 2010. Fungujú na princípe predaja veľkého množstva rôznych druhov tovarov a služieb, pretože v záujme zväčšenia predaja môžu obchodníci zmenšiť svoju maržu. Všetky sú však závislé od počtu používateľov, ktorí ich navštevujú, prípadne do svojich e-mailových schránok denne dostávajú ich ponuky. Práve z dôvodu nedostatku priaznivcov už niektoré zľavové portály na Slovensku ukončili svoje pôsobenie.

Pri nakupovaní z konkrétneho portálu je potrebné všimnúť si hodnotenie iných ľudí, ktorí už s dodávateľom majú skúsenosti. Z času na čas totiž najmä medzi gastronomickými ponukami pribudnú nové firmy, ktoré sa snažia zákazníkov podviesť. Prakticky okamžite im však začne klesať hodnotenie a prevádzkovateľ po kontrole ich ponuku vymaže zo svojej databázy.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ