Ako sa zbaviť dlhu v zdravotnej poisťovni

dh | 28.02.2011 06:30
Euro, peniaze Foto:
Ilustračné foto

Ako má dlžník postupovať, ak má v zdravotnej poisťovni dlh?

Nedoplatky na poistnom možno uhradiť osobne v pobočke, prostredníctvom bankového prevodu alebo poštovou poukážkou. Komunikácia s poisťovňou je možná osobne, telefonicky, písomne alebo prostredníctvom e–mailu.

Čo robiť, ak je dlh zaplatený, ale človek je v zozname neplatičov?

Treba si skontrolovať, či sú splnené všetky zákonné oznamovacie povinnosti (na základe nich sa mu počíta poistné) a či použil správne číslo účtu aj identifikačné údaje (variabilný, konštantný a špecifický symbol). Ak áno a napriek tomu figuruje v zozname dlžníkov, mal by kontaktovať poisťovňu.

Ako bude zdravotná poisťovňa postupovať, ak dlžník nebude reagovať na písomnú výzvu?

Neodporúčame taký postup, dlh sa bude len zvyšovať a platiteľovi hrozia vyššie náklady a problémy s exekúciami. Zdravotná poisťovňa má nárok okrem úhrady nedoplatkov na poistnom aj na úrok z omeškania.

V prípade, že tento nedoplatok nie je uhradený po nadobudnutí právoplatnosti a vykonateľnosti týchto výkazov nedoplatkov, poisťovňa vymáha pohľadávky prostredníctvom exekútorských úradov, keď dlžník znáša aj trovy exekúcie, ktoré je povinný uhradiť súdnemu exekútorovi.

Kedy pristúpi poisťovňa k exekúcii?

Keď sa vyčerpali iné možnosti (upomínanie, výkaz nedoplatkov, platobný výmer od úradu pre dohľad), teda ak dlžník nezaplatil, respektíve nepodal vecné námietky, a teda výkaz nedoplatkov alebo platobný výmer nadobudli účinnosť a sú právoplatnými exekučnými titulmi.

Ako sa postupuje v prípade, keď sa dlžník dlhodobo zdržiava v zahraničí a možno si myslí, že ak je v cudzine, jeho dlh sa anuluje?

Neanuluje. Dokonca podľa platnej legislatívy sa nedá vyhýbať zaplateniu dlhu tým, že platiteľ zámerne nepreberie poštu od zdravotnej poisťovne.

Výkaz nedoplatkov je totiž účinný aj v prípade, že ho adresát na pošte nepreberie. V zmysle nariadení Európskeho parlamentu bola stanovená medzinárodná spolupráca medzi inštitúciami členských štátov v prípade vymáhania dlžného poistného. Pohľadávku na poistnom za osobu, ktorá už nie je poistencom v SR a ani nemá bydlisko v SR a vyčerpali sa zákonné možnosti vymáhania na Slovensku, môže na základe žiadosti slovenskej zdravotnej poisťovne vymáhať príslušná inštitúcia v členskom štáte, v ktorom je dlžník aktuálne poistený.

Po akom čase je dlh premlčaný?

Premlčanie upravuje zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve. Zároveň je potrebné podotknúť, že poisťovňa s pohľadávkami pracuje tak, aby nedochádzalo k ich premlčaniu, a to tak k premlčaniu práva predpísať, ako aj k premlčaniu práva vymáhať pohľadávky.

Na otázky odpovedali Zuzana Horníková, hovorkyňa zdravotnej poisťovne Dôvera, Petra Balážová, hovorkyňa Všeobecnej zdravotnej poisťovne a Judita Smatanová, hovorkyňa Union zdravotnej poisťovne.