Sťažnosti na životnú poisťovňu sa dostali až na vládu

Desiatky podaní dostalo ministerstvo spravodlivosti od spotrebiteľov, ktorí sú nespokojní s praktikami jednej súkromnej poisťovne. Vyplýva to z informačného materiálu, ktorý na stredajšie rokovanie vlády predložil rezort spravodlivosti.

06.05.2009 13:31
Peniaze, euro, sporenie Foto:
Ilustračné foto
debata

Komisia pri ministerstve spravodlivosti, ktorá posudzuje spotrebiteľské zmluvy, či v nich nie sú neprijateľné podmienky, ešte v apríli odporučila, aby organizácie spotrebiteľov podali hromadnú žalobu na súd na životnú poisťovňu Rapid life. Aj podľa ministra spravodlivosti Štefana Harabina je podozrenie, že nové zmluvné podmienky porušujú dobré mravy.  „Existuje podozrenie, že voči spotrebiteľom boli porušené dobré mravy a zmluvné podmienky sa dosiahli v značnom nepomere v ich neprospech,“ uviedol denník SME slová ministra.

V informatívnom materiáli ministerstvo hovorí o výčitke spotrebiteľov, že poisťovňa im dávala lákavé ponuky, čo však bolo spojené s pristúpením na nové všeobecné podmienky. Podľa tých majú platiť nové poplatky, o ktorých vôbec na začiatku poistného vzťahu neuvažovali a ktoré podľa sťažujúcich sa spotrebiteľov menia zmluvy na veľmi nevýhodné.

Spotrebitelia vytýkajú poisťovni netransparentný postup a porušenie dobrých mravov. Klauzuly o nových podmienkach boli podľa ich vyjadrení uvedené miniatúrnym písmom, neboli špecifikované a naviac len s odkazom na internet.

Praktiky poisťovne boli už medializované a podľa materiálu ministerstva spravodlivosti rezonujú obavy spotrebiteľov, či im budú vyplatené peňažné sumy pre prípad dožitia. Spotrebitelia taktiež namietajú možnosť poisťovne jednostranne zrušiť zmluvu. Niektorí nesúhlasia s oznámením nulovej odkupnej hodnoty.

Jedno zo združení na ochranu spotrebiteľov podľa ministerstva spravodlivosti oznámilo, že už nejde o desiatky, ale o stovky nespokojných spotrebiteľov a že preto podáva žalobu na ochranu spotrebiteľov. Spotrebitelia poukazujú na niekoľkoročné poctivé plnenie povinností platiť mesačné poistné vklady a vyjadrili očakávanie, že bude podľa zmluvy nasledovať poistné obdobie bez vkladov a následné konečné vyplatenie súm pre prípad dožitia.

Informáciu ministerstvo predložilo vláde z dôvodu, že môže byť podnetom pre Národnú banku Slovenska (NBS). Tá vykonáva dohľad nad finančným trhom a podľa MS môže NBS zvážiť príslušné opatrenia smerujúce na ochranu záujmov spotrebiteľov. Generálna prokuratúra by zas podľa materiálu mohla preveriť postup príslušnej krajskej prokuratúry, ktorá dostala podnety na prešetrenie postupu súkromnej poisťovne z trestnoprávneho hľadiska.

Ministerstvo spravodlivosti na záver správy hovorí o tom, že ak by NBS v rámci svojho dohľadu dospela k záveru, že súčasná právna úprava zameraná na ochranu spotrebiteľov nie je účinná, mohlo by ministerstvo financií zvážiť legislatívnu zmenu.

debata chyba