Letné výpredaje sú v plnom prúde

Letné výpredaje ovládli v týchto dňoch obchody. Akcie potrvajú až do polovice augusta, keď sa predajne zásobia novou jesennou kolekciou. Predovšetkým pri oblečení sa nateraz ceny znížili až o 70 percent, pričom niektorí obchodníci zašli ešte ďalej a tri kusy zlacneného tovaru predávajú za cenu jedného.

19.07.2012 15:09
Výpredaj, obchod Foto:
Ilustračné foto.
debata (2)

Predajcovia v prevažnej väčšine očakávajú nárast tržieb, potrebujú však aj vyprázdniť sklady. Ich predpoklady by sa mohli naplniť, keďže ľudia v čase krízy viac berú ohľad na ceny. „Stále prevláda obozretnosť ľudí, maloobchodné tržby stúpnu len mierne, i keď obchodníci so zľavami začali tento rok o čosi skôr ako zvyčajne,“ povedal analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský.

V bratislavskej predajni obuvi Deichmann štartovali výpredajovú sezónu zhruba v rovnakom období ako pred rokom, ešte koncom júna. Zľavy na všetky druhy tovarov by sa momentálne pohybujú na úrovni 50 percent. Napríklad predajňa s pánskym oblečením Blažek okrem 70–percentnej zľavy ponúka zákazníkom 200–eurovú zľavu pri nákupe kompletu zahŕňajúceho sako, nohavice, košeľu a kravatu. Nakúpiť sa teraz oplatí najmä v značkových obchodoch, kde sa počas roka ceny oblečenia pohybujú nad 100– eurovou hranicou. V predajni Peek and Cloppenburg zlacnili letné šaty Benetton z 89,95 na 29,95 eur.

Časť ľudí sa však pri zľavách sťažuje na kvalitu. „Často sú veci v zľave nenositeľné a nekvalitné,“ potvrdzuje vysokoškolská študentka Lada Doležalová z Bratislavy. Výber je obmedzený, zľavy sa väčšinou vzťahujú len na veľké konfekčné veľkosti, ktoré sa predávajú počas roka ťažšie.,Ja na kvalitu nehľadím, ani na to, či je to trendy. Potrebujem si nakúpiť lacné veci, s chalanmi sa chystáme na dovolenku po Európe, potrebujem lacné oblečenie, ktoré môžem s pokojným svedomím aj zničiť,“ hovorí Peter Lipčák z Košíc, držiac v ruke niekoľko kusov košieľ a tričiek.

V poslednom období sa trend výpredajov začína čoraz viac udomácňovať v internetových obchodoch. „Hlavným dôvodom je súčasná neľahká ekonomická situácia, s ktorou súvisí snaha spotrebiteľov nakupovať tovary a služby za čo najnižšie ceny, čo internet ponúka,“ tvrdí riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektronický obchod Jozef Dvorský. Ceny tovarov na internete sú priemerne o štvrtinu lacnejšie ako v kamenných obchodoch, najmä na zahraničných stránkach. Okrem oblečenia ľudia nakupujú na internete elektroniku či dovolenky.

Zľavy v kamenných obchodoch sa podľa odborníkov nemôžu vyrovnať ani zľavám v susedných krajinách, kde je výpredajové oblečenie výrazne lacnejšie. „Najvýraznejšie to spotrebiteľ pocíti u našich západných susedov, najmä vo Veľkej Británii, Francúzsku či Nemecku, kde obchodníci nakupujú centrálne, teda automaticky im odpadávajú výdavky na dodávateľov,“ potvrdzuje Drahovský.

2 debata chyba