Spotrebiteľ hľadá v jedle pôžitok

Odriekaného chleba najväčší krajec. Toto slovenské príslovie sa nevdojak vynorí v pamäti Ignáca Bertoviča, ktorý pred štvrťstoročím založil mäsiarsku spoločnosť Berto. Bavili ho motory, autá aj futbal, veď bol brankárskou nádejou bratislavského Interu, ale napokon skončil ako mäsiar. Ozvalo sa v ňom volanie krvi.

12.04.2016 09:26
incheba, vystava, gastro, maso, berto Foto:
K atraktívnym mäsovým výrobkom spoločnosti Berto patria šunky.
debata (2)

Ignácov starý otec aj otec boli mäsiari a on sa vydal po ich stopách. Bolo krátko po revolúcii, keď sa náhle ľuďom s podnikateľskou žilkou otvorili možnosti, o akých sa im za socializmu ani len nesnívalo. Keď sa Ignác dostal na krížne kariérne cesty, vybral si tú, ktorá voňala mäsom. Urobil dobre. Od detstva narábal zručne s nožom, cibril si chute pri výrobe klobás a šuniek, ktoré sa robili doma.

Dobrým mäsiarom sa človek musí zrejme narodiť. Bolo to rodinné prostredie, dobrý príklad, ale najmä všedná práca, ktoré dali Ignácovi znamenitú remeselnú výbavu. Do kolísky mu však sudičky vložili niečo, čo odlišuje obyčajného remeselníka od majstra či umelca – talent. Niečo, čo nemá každý a ak ho aj dostane, nedokáže vždy rozvinúť, pretože nadanie rozkvitne len vtedy, keď ho podporí trpezlivá práca a húževnatosť.

Bertovičovou „srdcovkou“ sú mäsové výrobky, najmä trio klobásy, párky a, pravdaže, šunky predstavujúce vrchol fajnovosti, dokonalosti a do istej miery aj luxusu. Práve tieto produkty získali označenie Značka kvality SK, patria teda medzi elitné slovenské mäsové výrobky.

Pýchou mäsiarstva Berto sú párky, ktoré pôvodne vznikli na Spiši. Ich pôvodná chuťová stopa sa po revolúcii začala vytrácať v trme-vrme čias plných zmien, nepokoja a špekulácií. Nečudo, že osvedčené výrobky prichádzali o pôvodnú chuť. Objavili sa výrobcovia, ktorí prišli s produktmi, čo sa honosili slávnymi názvami, ale v skutočnosti to boli nepodarené napodobeniny, ktorým chýbala poctivosť a mäsiarsky cit.

Ignác Bertovič mal vždy úctu k fortieľu a dodržiaval fair play. Keď sa pustil do vývoja Podrackých viršlí, zoznámil sa s tým, ako ich kedysi vyrábali starí spišskí mäsiari. Prevažovala vtedy ručná práca a recept nosili Varsányiovci, stvoritelia legendárnych párkov, v hlave. Vyrábali sa z bravčového mäsa, ktoré bolo dokonale rozmiešané s červenou mletou paprikou a koreninami.

Ako to asi prebiehalo? Ignác Bertovič prižmúri oči a prenesie sa do mladosti. Pred očami vidí svojho otca, ako drží v ruke balíček sladkej papriky, potom štipľavej a posýpa ňou rozomleté mäso. Potom pridá čierne korenie, zázvor, koriander, cesnak, trošku cukru na vyfarbenie. Kde je ukrytý ten geniálny recept? No predsa v mäsiarovej hlave, v jeho ústach a vo vycibrených zmysloch, ktoré vedia trafiť optimálne zloženie.

Trval rok, kým sa Ignácovi Bertovičovi a jeho tímu podarilo vyvinúť párky, ktoré boli nielen návratom do minulosti, ale aj produktom moderným. Nazval ich Podracké viršle.

„Kedysi sa všetko robilo ručne, dnes to nie je mysliteľné. Možno pre jednu mäsiarsku predajňu by som vedel pripraviť párky tak ako sa robili pred sto rokmi, ale pri súčasnom dopyte musíme využívať moderné technológie. Je na mäsiarovi, ako využíva ich prednosti,“ vraví Ignác Bertovič.

Podracké viršle sa plnia do baranieho črievka a obsahujú 85 percent mäsa. Sú mierne pikantné a to, že ľuďom chutia, najlepšie potvrdzuje dopyt. Sú odpoveďou mäsiara zo Záhoria na túžbu spotrebiteľov jesť výrobky, ktoré prinesú viac než len obyčajné zasýtenie, ale aj pôžitok. Taký nezabudnuteľný, že si ho ľudia radi znova zopakujú.

Súčasný slovenský spotrebiteľ je po lapsusoch s kvalitou mimoriadne ostražitý. Viac než kedykoľvek predtým skúma zloženie výrobkov a po ére, keď sa do salám a párkov pridávali rôzne náhradky, sa mimoriadne zaujíma predovšetkým o to, koľko mäsa obsahujú. V tejto súvislosti však stojí za povšimnutie poznámka Ignáca Bertoviča, že kritérium obsahu mäsa nemožno absolutizovať.

„Keby mál párok napríklad 95 percent mäsa, bol by tvrdý, bez šťavy. Párok treba vedieť spraviť, čiže namiešať všetky ingrediencie v správnom pomere, a to je umenie. Myslieť si, že iba obsah mäsa garantuje kvalitu, nie je správne,“ pripomína Ignác Bertovič.

Samozrejme, mäsový výrobok by mal byť produkt vyrobený predovšetkým z mäsa. Platí to najmä o šunke, kde Bertovič garantuje 97-percentný obsah mäsa. Ak si dáme plátok šunky na chlebík, očakávame jemnú mäsovú arómu, po zahryznutí vyváženosť chuti, ale aj šťavnatosť. Dosiahnuť harmonickú kompozíciu pri takmer stopercentnom podiele mäsa je know-how firmy Berto.

„Zdá sa, že všetko je už vymyslené, a predsa sa veci dajú zdokonaľovať,“ hovorí majster mäsiar. Kde hľadá inšpiráciu? Nuž napríklad v ochutnávkach konkurenčných zahraničných výrobkov. Imponujú mu švajčiarske, ale najmä francúzske výrobky. Darmo, Francúzi sú vyhlásení európski gurmáni.

Akí sú slovenskí spotrebitelia? Z roka na rok náročnejší, všímavejší a informovanejší. A zároveň stále citliví na cenu. Neraz zaskočia zákazníci predavačov v mäsiarskych predajniach otázkami, ktoré svedčia o ich erudovanosti. Ale ľudia si zvykli aj na nový trend. Na akcie. Najmä keď prídu vianočné a veľkonočné sviatky, čakajú, že aj najkvalitnejšie produkty sa budú najmä v reťazcoch predávať so zľavou.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #mäso #kvalitné potraviny #šunka