Mäsiar, ktorý počúva zákazníkov, prosperuje

Mäsiari, ktorí stavili na pôvodné mäsové výrobky, sú na koni. Pripomenuli ľuďom chuť a vôňu párkov, špekáčikov, klobás či paštét, ktoré jedli v detstve. Teraz tieto výrobky prežívajú renesanciu a firmy, ktoré ich vyrábajú, rýchlo rastú. Taký je aj príbeh trnavského mäsiara Roberta Gašparíka.

07.04.2016 09:59
mäso Foto:
Ilustračné foto.
debata (4)

Keď sa v deväťdesiatych rokoch postavil za pult dedinského mäsiarstva v Križovanoch, v ponuke doznievala éra socializmu. Mäso sa raz-dva vypredalo a spolu s ním aj základný sortiment výrobkov. Slovenské potraviny ešte neboli spoločenskou témou ako dnes, ale ľudia chceli jesť lepšie a chutnejšie. To Gašparík počul denne a také výrobky chcel predávať.

Lenže dostať ich na pult znamenalo mať dodávateľa takýchto výrobkov. Vo chvíli, keď sa staré firmy rozpadali a vznikali nové, vyriešil tento problém Gašparík po svojom. Dal dovedna zopár múdrych hláv, sústredil pôvodné receptúry, ktoré boli v podnikoch mäsopriemyslu vyvinuté na prelome 60. a 70. rokov a zozbieral všetky recepty nefalšovaných domácich pečeňových paštét, ktoré si robili pri domácich zabíjačkách ľudia na dedinách v Trnavskom okrese.

Priebežne sa jednotlivé typy výrobkov – párky, klobásy, paštéty, ku ktorým pribudla okrem bravčovej aj kačacia – začali vyvíjať a testovať. Množstvo výrobkov sa rozdalo jednoducho na ochutnanie. Testovali ich zamestnanci aj ich rodinní príslušníci a samozrejme zákazníci. Trpezlivo sa zbierali a vyhodnocovali ohlasy a postupne sa tak nachádzalo zloženie, ktoré zodpovedalo hlavnému chuťovému prúdu spotrebiteľov.

Trafiť sa do chute zákazníka je umenie, ktoré spočíva v poznaní toho, čo ľuďom chutí. Tento prístup bol a je u Roberta Gašparíka založený na pozornom počúvaní zákazníkov či vlastne dialógu mäsiara a jeho tímu so spotrebiteľmi. Dnes má spoločnosť svoje vlastné výrobné prevádzky, v ktorých zamestnáva 70 pracovníkov a rovnako veľký počet ľudí pracuje aj v sieti 20 obchodov, ktoré sa tiahnu od Ivanky pri Dunaji cez Trnavu, kde je srdce firmy, až po Vrbové.

Gro ponuky tvorí čerstvé mäso a výrobky, ktoré sú základom mäsového jedálneho lístka súčasníka. Za viaceré z nich získala ocenenie Značka kvality SK vrátane prémiového označenia Gold. Medzi najpredávanejšie produkty patria Bratislavské párky, špekáčiky, šunka dusená aj Pražská, ale napríklad aj Bravčové mäso vo vlastnej šťave či Luncheon meat.

Gašparíkovo mäsiarstvo je typický regionálny podnik, ktorý citlivo monitoruje správanie zákazníkov. Pôsobí v priestore, kam za prácou prichádzajú ľudia aj z východu a zo severu Slovenska. Keď ľudia pendlujúci za prácou ochutnali Gašparíkov sortiment, zachutil im. Kúpili výrobky a priniesli domov, kde urobili s nimi radosť aj svojim priateľom, známym a rodinám. Potvrdilo sa, že dobré sa predáva samo. Dnes sa črtajú nové odbytiská na východe Slovenska a v okolí Žiliny.

Ak sú mäsové výrobky poctivo urobené, nájdu si cestu k spotrebiteľom. "Zakladáme si na dodržiavaní receptúr, ak sa niečo osvedčí, nemeníme to a už vôbec neexperimentujeme so zámerom ušetriť na spotrebiteľovi, ľudia oceňujú vyrovnanosť kvality, harmóniu chuti, preto nám zachovávajú vernosť,“ vraví Robert Gašparík.

Dobrý mäsiar vie odhadnúť túžby zákazníka. Úspešne sa rozbehol predaj bravčového mäsa vo vlastnej šťave. Je to poctivá konzerva, kde nájde spotrebiteľ kocky bravčového pliecka. Nie je to nijaká mačka vo vreci, ale obsah presne zodpovedá informácii na etikete. V čase, keď v mäsových výrobkoch je množstvo náhradiek alebo podradných zložiek, ľudia oceňujú férový prístup. "Kedysi spotrebitelia čítali etikety, aby zistili, koľko "éčiek“ obsahujú výrobky, dnes sa sústreďujú na podiel mäsa vo výrobkoch. My vravíme, že ak sú to mäsové výrobky, mali by byť len z mäsa,“ zdôrazňuje filozofiu svojej firmy Robert Gašparík.

Trnavský mäsiar sa drží zásady, že potravina sa má vyrobiť v blízkosti zákazníka. Vtedy je čerstvá, ľahko sa dá vystopovať jej pôvod. Gašparíkovými dodávateľmi sú slovenské bitúnky z Myjavy a Hlohovca a chovatelia ošípaných a dobytka zo Slovenska. To, čo vyrobí, sa bez zbytočných prestojov expeduje do predajní.

"Rozbehli sme vernostný program a vernostné karty má päťtisíc našich zákazníkov. To najlepšie hovorí o tom, prečo sa k nám ľudia vracajú. Do obchodu sa totiž znova vráti len ten zákazník, ktorého mäsiar nesklame,“ vraví mäsiar Gašparík. Má pravdu.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #kvalitné potraviny