Ľudia na sviatky plnia chladničky

Blížiace sa veľkonočné sviatky znamenajú pre mnohých ľudí, že naplnia svoju chladničku najviac v roku. Hoci aj na Vianoce si ľudia dožičia dosť rôznych dobrôt, časť výdavkov vtedy radšej investujú do darčekov ako potravín.

11.04.2014 12:01
shutterstock 10226611 Foto:
Ilustračné foto.
debata

„Zato pri príprave veľkonočných sviatkov jednoznačne veľkoryso míňajú peniaze na potraviny. Tržby za potraviny oproti bežným mesiacom roka rastú o 30 percent,“ hovorí Adrián Ďurček, šéf potravinárskej sekcie Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory.

Sviatočná potravinová záťaž však ide nielen do peňazí, ale musí sa s ňou vyrovnať aj organizmus. „Ľudia sa prejedajú, priberajú, jedla nakúpia tak veľa, že časť z neho napokon vyhodia,“ poukazuje na dôsledky veľkonočného hodovania lekár Peter Minárik, ktorý sa dlhodobo zaoberá zdravou výživou obyvateľstva. Jeden Európan ročne vyprodukuje priemerne 179 kilogramov odpadov z potravín.

Podiel vyhodených potravín vôbec nie je malý. Podľa riaditeľky Potravinárskej komory Slovenska Jarmily Halgašovej domácnosti sa na tzv. potravinovom odpade podieľajú najviac – a to celými 45 percentami. Až za nimi nasleduje s 38 percentami potravinársky priemysel, verejné stravovanie so 14 a obchod s 5 percentami. Týždeň pred veľkonočnými sviatkami preto Jarmila Halgašová nabáda, aby si ľudia lepšie plánovali nákupy potravín.

Lekár Peter Minárik si zobral na mušku tradičné veľkonočné potraviny, ako sú vajcia, šunka či rôzne majonézové pokrmy. Ľudí k zvýšeným nákupom týchto produktov povzbudzujú akcie obchodníkov. Obľúbená údená bravčová rolka stojí teraz v akcii o celú štvrtinu menej a možno ju dostať už za menej ako 4,80 eura. Zlacneli aj drahé dovozové výrobky, Schwarzvaldská šunka klesla takmer o 40 percent na 8,50 eura.

Ak si už ľudia chcú dať šunku, porcia by nemala podľa lekára Petra Minárika mať viac ako sto gramov, pričom by ju mal dopĺňať krajíček celozrnného chlebíka a veľká porcia pestrého zeleninového šalátu.

Pre tých, čo chcú urobiť už počas týchto veľkonočných sviatkov radikálny obrat v stravovaní, navrhuje doktor Minárik namiesto údenej šunky rovnakú porciu údeného lososa. Sú na takýto obrat slovenskí spotrebitelia pripravení?

„Hoci celkovo rastú nároky na kvalitu potravín a postupne sa mení aj ich štruktúra, nepredpokladám, že klesne odbyt údenej šunky a stúpne predaj údeného lososa. Pomer medzi týmito potravinami je asi 95:5,“ povedal obchodník Adrián Ďurček. Zato sa Slováci podľa neho zlepšili, pokiaľ ide o nákup ovocia a zeleniny.

Ešte pred desiatimi rokmi tvoril podľa Adriána Ďurčeka jej podiel na celkovom obrate potravín len 2 až 3 percentá, teraz stúpol na 10 percent. Takýto nárast nezaznamenala ani jedna položka.

Minárik však dodáva, že ľudia by sa mali viac hýbať a pravidelne cvičiť, pretože príjem energie je stále vyšší ako jej výdaj. <pe>

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #nákupy #Veľká noc