Oslabená česká koruna dusí hydinárov

Hydina a vajcia sa už mesiac predávajú za nižšie ceny ako vlani. Kilogramové kurča zlacnelo o 50 centov a predáva sa za baťovskú cenu 1,99 eura. Balíček desiatich vajec spadol aj o 20 centov, na 1,79 eura za kvalitné gazdovské vajcia. Tento cenový vývoj, ktorý nahráva spotrebiteľovi, však ničí ekonomiku slovenských hydinárov.

05.02.2014 13:17
vajíčko, vajíčka, vajcia Foto:
Ilustračné foto.
debata (1)

Za poklesom cien je oslabenie národných mien konkurenčných výrobcov. Pokles kurzu českej koruny voči euru z 27,60 Kč na 25,05 priniesol napríklad zlacnenie českej hydinárskej produkcie o osem percent. Po lacnejších českých vajíčkach siahajú slovenskí obchodníci. Domáci hydinári, ktorí plne pokrývajú slovenskú spotrebu, sú donútení vajcia vyvážať. Podľa výrobcov vajec je to stratový vývoz.

„Hoci je Slovensko sebestačné vo výrobe vajec, na jeho trh sa tlačí zahraničná produkcia, a to už nielen zo susedných štátov, ale najnovšie aj z Lotyšska,“ povedal Ladislav Birčák, riaditeľ spoločnosti Novogal, ktorá je najväčším slovenským výrobcom vajec. Najväčšou výhodou producentov z krajín, ktoré neplatia eurom, je možnosť manévrovať s kurzom ich národných mien. To posadilo na koňa najmä českých výrobcov.

Každé dovezené vajce stavia mimo hry domáce vajíčko. Podľa Birčáka sa očakáva dovoz okolo 200 miliónov vajec, čo znamená, že sa musí vyviezť rovnaké množstvo vajec. Poukázal na to, že predaj, či už na domáci, alebo zahraničný trh, je stratový. Smotanu z obchodu lížu obchodníci, ktorí pracujú pri predaji vajec s 30– až 70-percentnou maržou. Podľa hydinárov majú zarábať aj pri poklese cien. Zo strany hydinárov padlo obvinenie, že obchodné reťazce predávajú dovozové potraviny s nižšími maržami ako slovenské, čím vlastne podporujú import potravín.

Reťazce, ktoré oslovila Pravda, tvrdia, že nerozlišujú medzi domácimi a zahraničnými dodávateľmi. „Nie je to pravda. K všetkým rokovaniam ohľadne ceny pristupujeme rovnako," reagovala hovorkyňa spoločnosti Tesco Zuzana Lošáková. Podľa Lošákovej je viacero oblastí, v ktorých sa slovenským dodávateľom snaží reťazec vychádzať maximálne v ústrety. „Práve hydina je toho typickým príkladom. Tesco dlhodobo ponúka spotrebiteľom iba slovenské chladené kurčatá.“

Šéf COOP Jednoty, Spotrebné družstvá, Gabriel Csollár zasa poukázal na to, „že pracujú s maržou, ktorú majú stanovenú podľa tovarových skupín, preto nie je pravda, že zahraničné potraviny sa predávajú s nižšou maržou ako domáce potraviny“. Martin Gärtner za Kaufland povedal, že domáce výrobky nediskriminujú. Podporujú ich predajom v akciách, a to často na úkor vlastnej marže, o čom svedčí aktuálny predaj kurčiat i vajec.

Hydinári netajili sklamanie z potravinového patriotizmu slovenských spotrebiteľov. „Väčšina Slovákov síce deklaruje, že nakupuje slovenské potraviny, ale keď zbadajú v obchode tovar s nižšou cenou, uprednostnia ho,“ povedal riaditeľ Únie hydinárov Slovenska Daniel Molnár. Slovenskí hydinári sa ocitli v nezávideniahodnej situácii aj preto, lebo ľudia na dedinách začali chovať sliepky, čo pocítili predovšetkým farmy špecializované na chov nosníc.

Ľudia by si mali podľa Molnára viac všímať pôvod hydiny. Slovensko ako jedna z mála krajín únie praktizuje 12-násobnú kontrolu kurčiat od farmy cez spracovanie až po obchod. „Nemali sme jediný škandál, spotrebitelia by mali prihliadať na to, že v prípade slovenského mäsa a vajec dostávajú kvalitný, zdravotne neškodný výrobok.“

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #hydina #Potraviny #vajcia