Kúpený tovar budú môcť ľudia vracať bez dôvodu

Ľudí čaká od polovice apríla jedna z najväčších zmien pri nákupoch za posledné roky. Nepoškodený tovar kúpený v kamenných predajniach budú môcť nespokojní zákazníci vrátiť bez udania dôvodu do siedmich pracovných dní.

10.01.2014 14:38
nákupy, nákupy, obchod, nakupovanie Foto:
Ilustračné foto.
debata (48)

Pri splnení tohto termínu by mali obchodníci ľuďom automaticky vrátiť peniaze. Zmenu navrhujú poslanci Smeru na základe sťažností ľudí. Strana má v parlamente pohodlnú väčšinu a tak by návrh mal prejsť, aj keď obchodníci sú zásadne proti.

„Výrobky a služby kúpené v kamenných predajniach sa budú dať vrátiť bez udania dôvodu do siedmich pracovných dní. V takomto prípade sú obchodníci povinní ľuďom vrátiť peniaze,“ povedal poslanec vládneho Smeru Anton Martvoň. Išlo by o veľkú zmenu, keďže teraz je výmena tovaru bez udania relevantného dôvodu len na ústretovosti predajcu. K peniazom sa ľudia môžu teraz dostať, len ak aj vymenený výrobok je opakovane chybový.

Novinka má začať platiť po novele Občianskeho zákonníka už 15. apríla 2014. Táto zmena pomôže hlavne pri nakupovaní v menších predajniach, ktoré nie sú veľmi ochotné vracať peniaze za už kúpené oblečenie alebo vymieňať tovar. Veľké obchodné reťazce v rámci boja o zákazníka už v súčasnosti zvyčajne do štrnástich dní vymenia zakúpenú elektroniku za inú v rovnakej hodnote, ale peniaze vždy nevracajú.

„Stretli sme sa s prípadmi, keď obchodník nevymenil ľuďom oblečenie, lebo nemal požadovanú veľkosť. Takže povinnosť vrátenia peňazí by bol krok v prospech zákazníkov,“ zhodnotil Miroslav Tulák, výkonný riaditeľ Združenia slovenských spotrebiteľov. Samotní obchodníci majú problém s pripravovanou novelou Občianskeho zákonníka z dielne poslancov Smeru. „Nepovažujem za správne, ak niekto bude môcť sedem pracovných dní nosiť topánky, sveter či nohavice, potom príde do obchodu a bude žiadať vrátiť peniaze,“ upozornil Pavol Konštiak, prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu SR.

Majitelia predajní sa tak obávajú hlavne zneužívania zákona zo strany ľudí. „Ak tovar nemá objektívnu chybu, nemal by sa dať vrátiť bez udania dôvodu. Napríklad kolega v práci povie žene, že jej nový sveter príliš nepristane a ona ho pôjde vrátiť. Prípadne niekto si zajazdí na novom automobile a potom ho môže len tak vrátiť,“ dodal Konštiak. Samotní poslanci takéto obavy považujú za prehnané. „Aj z obavy pred zneužitím sme sa rozhodli skrátiť lehotu vrátenia zo zvažovaných štrnásť na sedem dní. Zákazníci tak budú môcť vrátiť tovar z kamenných predajní za rovnakých podmienok ako teraz pri nakupovaní cez internet,“ uviedol Martvoň.

Online zakúpené výrobky sa totiž už dnes dajú vrátiť bez udania dôvodu do siedmich pracovných dní. Napriek povinnosti vrátenia peňazí internetový predaj patrí posledné roky k rastúcim segmentom slovenskej ekonomiky. Rovnako do siedmich dní je možné vrátiť aj výrobky kúpené pri podomovom predaji. Najviac, až pätnásť dní, majú ľudia na vrátenie tovaru kúpeného na prezentačných akciách takzvaných šmejdov.

Nové povinnosti pre kamenné predajne môžu podľa odborníkov priniesť aj mierne zdražovanie. „V súčasnosti nie sú tržby obchodníkov veľmi vysoké. Náklady v súvislosti s vracaním tovarov tak môžu priniesť mierne zdražovanie,“ povedal Ľubomír Drahovský z prieskumnej agentúry Terno. Ten vidí najväčšie možné zneužitie novely zákona pri predaji čiernej a bielej techniky. „Firmy pri dovoze napríklad nového televízora bežne zadarmo odvezú staré elektrospotrebiče. V cene nového výrobku je už zarátaný aj recyklačný poplatok a otázkou je, ako sa tento problém vyrieši, ak by zákazník do siedmich dní vrátil televízor a požiadal vrátiť späť peniaze,“ uzavrel Drahovský.

Dodržiavanie zákona o vrátení tovaru kontroluje Slovenská obchodná inšpekcia. Tá upozorňuje, že ľudia majú aj dnes nárok na vrátenie peňazí pri kúpe tovaru v kamennej predajni, ale len ak si majiteľ ústretovo takúto možnosť vylepí na predajni formou oznamu v rámci marketingového boja o zákazníka. V opačnom prípade obchodník bezdôvodne v súčasnosti nemusí vymeniť tovar ani vrátiť zaplatené peniaze.

© Autorské práva vyhradené

48 debata chyba
Viac na túto tému: #nakupovanie #reklamácie #vrátenie tovaru