Slováci jedia najmenej vlastných potravín

Obchody predávajú už len 45 percent potravín, ktoré vyrobili slovenskí poľnohospodári a potravinári. Také nízke zastúpenie potravín domáceho pôvodu nemajú ani v jednej krajine Európskej únie. Ak sa situácia v potravinovej bezpečnosti nezmení, Slovensko o niekoľko rokov nebude schopné uživiť vlastné obyvateľstvo. Zdrojom tejto alarmujúcej informácie sú údaje Eurostatu, ktoré zverejnila Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora.

22.02.2012 14:01
potraviny, nákup, obchod Foto:
Ilustračné foto.
debata (10)

Slovenské potravinové hospodárstvo je v hlbokom útlme. Z 18 poľnohos­podársko–potravinárskych výrob len päť má na domácom trhu vyššie ako 50–percentné zastúpenie. Sú to pivo, pekárske výrobky, cukor, cestoviny a krmivá. Všetky ostatné produkty sú zväčša hlboko pod 50 percent, najčastejšie sú však zastúpené podielom od necelých sedem do 40 percent.

„Takýto výrazný pokles nezaznamenala za posledných desať rokov ani jedna európska krajina,“ povedal predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Milan Semančík. Každá z vyspelých krajín si podľa Semančíka stráži potravinovú bezpečnosť a ani jedna z nich na starom kontinente nedosahuje nižšie ako 50–percentné zastúpenie doma vyrobených potravín. Za súčasným zdražovaním potravín sú rastúce dovozy potravín. V roku 2010 dosiahlo saldo zápornú hodnotu 997 miliónov eur. Slováci nakupujú už šesť z desiatich kilogramov bravčoviny vyrobenej v zahraničí, hoci ešte začiatkom deväťdesiatych rokov bolo Slovensko v produkcii bravčového mäsa úplne sebestačné.

Prudko sa znížil aj predaj mlieka a mliečnych výrobkov. Podľa prieskumu agrárnej komory sa v roku 2011 predalo len necelých 45 percent mliečnych výrobkov vyrobených na Slovensku, celú štvrtinu tvorili české, takmer 15 percent nemecké a deväť percent poľské mliečne výrobky.

Za postupným vyraďovaním slovenských výrobkov z pultov obchodov je politika obchodných reťazcov. Tvrdí to predseda Únie potravinárov Dušan Janíček. Hoci obchodné reťazce vlani deklarovali, že majú záujem o zvýšenie predaja slovenských potravín, len dva z nich COOP a CBA mali vyššie ako 60–percentné zastúpenie slovenských potravín. Najnižší podiel mali nemecké reťazce Kaufland 41,2 percenta a Lidl 15,5 percenta.

V dôsledku zníženého predaja slovenských potravín stratilo v poľnohospodárstve za posledných šesť rokov prácu 30–tisíc a v potravinárstve osemtisíc ľudí. Keby sa zvýšil podiel predaja slovenských výrobkov ročne len o dve percentá, tak do piatich rokov by sa mohla zvýšiť zamestnanosť o šesťtisíc ľudí, tvrdí Semančík.

Slovensko podľa agrárnej komory nevyhnutne potrebuje dlhodobú koncepciu rozvoja pôdohospodárstva a vidieka. Podpredseda Futurulogickej spoločnosti na Slovensku a bývalý europoslanec Peter Baco hovorí, že by ju mal schváliť parlament, a to ústavnou väčšinou, aby ju nemohla zmeniť vláda bez ohľadu na svoju pravú či ľavú orientáciu.

10 debata chyba