Poradňa: Čo môžete žiadať na železnici, čo na letisku?

Na čo máte nárok, keď mešká vlak či lietadlo? Ako sa môžete na služby prepravných firiem sťažovať? Kde treba žiadať o náhradu cestovného?

01.08.2010 06:50
debata

Aké práva má cestujúci so zdravotnými postihnutím alebo so zníženou pohyblivosťou?

Európska legislatíva zabezpečuje, že cestujúci so zníženou pohyblivosťou môže cestovať porovnateľným spôsobom ako ostatní občania. Železničné spoločnosti musia zaviesť nediskriminačné pravidlá prístupu k doprave zdravotne postihnutým osobám a osobám so zníženou pohyblivosťou vrátane starších ľudí. Železnice im musia zabezpečiť bezplatnú pomoc vo vlaku a pri nastupovaní a vystupovaní. Takto postihnutí občania by však mali prísť aspoň hodinu pred udaným časom odchodu alebo v čase, keď sa všetci cestujúci majú odbaviť, alebo ak nie je čas stanovený, najneskôr 30 minút pred časom odchodu alebo časom odbavenia.

Čo sa stane, keď vlak mešká, alebo je zrušený?

Cestujúci má možnosť voľby medzi: úhradou plnej ceny cestovného lístka alebo jeho časti zodpovedajúcej neuskutočnenej doprave, aj za časť už uskutočnenú, ak cesta už nemá zmysel vzhľadom na pôvodný plán cestujúceho. Okrem toho má v tomto prípade nárok na najbližšiu možnú spiatočnú cestu do pôvodného miesta odchodu. Pokračovaním v ceste alebo najbližším možným presmerovaním do cieľovej destinácie za porovnateľných podmienok alebo v neskoršom dátume do cieľa podľa toho, ako mu to vyhovuje. V prípade, že cestujúci aj napriek meškaniu pokračuje v ceste, má nárok na náhradu škody. Minimálna náhrada za meškanie je 25 percent ceny lístka za meškanie do 2 hodín, 50 percent, ak vlak mešká viac ako 2 hodiny. Náhrada sa vypláca najneskôr do jedného mesiaca po podaní žiadosti. Nárok na náhradu škody si cestujúci nemôže uplatniť v prípade, že bolo zrušenie, meškanie alebo zmeškanie prípoja spôsobené okolnosťami, ktorým dopravca nemohol zabrániť. Spoločnosť má povinnosť informovať o meškaní a zrušení vlakov, len čo sú tieto informácie k dispozícii. V prípade minimálne hodinového meškania musí byť cestujúcim bezplatne ponúknutá strava a občerstvenie. Ak je to potrebné, spoločnosť musí cestujúcim bezplatne ponúknuť hotel alebo iné ubytovanie, ako aj dopravu medzi železničnou stanicou a miestom ubytovania. Ak je vlak zablokovaný na trati, musí zabezpečiť dopravu z vlaku na stanicu, do náhradnej stanice alebo cieľovej stanice spoja, ak je to možné. Ak vlak nemôže pokračovať v ceste, železničná spoločnosť zabezpečí pre cestujúcich čo najskôr náhradný dopravný spoj.

Čo sa stane, ak sa cestujúci zraní alebo utrpí smrteľný úraz?

Ak cestujúci pri železničnom nešťastí utrpí smrteľný úraz, alebo je zranený, spoločnosť je povinná do 15 dní vyplatiť zálohu, ktorá pokrýva náklady na bezprostredné potreby cestujúceho alebo jeho rodinných príslušníkov – v prípade smrti cestujúceho je to najmenej 21-tisíc eur.

Ako sa môže cestujúci v železničnej doprave sťažovať?

Železničné spoločnosti sú povinné zriadiť mechanizmus vybavovania sťažností týkajúcich sa práv a povinností. Na sťažnosti treba odpovedať zvyčajne v lehote jedného mesiaca, v odôvodnených prípadoch musia byť cestujúci informovaní, v akej lehote, nie dlhšej ako tri mesiace, môžu očakávať odpoveď na sťažnosť.

Informovať musia aj letecké spoločnosti

Na čo mám nárok, ak spoločnosť zruší let?

Na náhradu škody s výnimkou prípadov, keď ste o zrušení boli informovaní aspoň 14 dní pred odletom, alebo váš let možno presmerovať s malou časovou odchýlkou od pôvodného letu, alebo letecká spoločnosť môže dokázať, že zrušenie letu spôsobili mimoriadne udalosti. Musí vám však dať na výber medzi preplatením ceny letenky, prípadne jej nevyužitých častí, a to do siedmich dní a presmerovaním letu do konečného miesta určenia za podobných prepravných podmienok vrátane využitia služieb iných leteckých prepravcov alebo iných druhov dopravy. Ak sa rozhodnete pre náhradu cestovného (čiže vrátenie peňazí zaplatených za letenku), vaše práva sa týmto končia. Od tohto okamihu vám už letecká spoločnosť nie je povinná poskytovať občerstvenie ani ubytovanie.

Ak sa rozhodnem pre náhradu cestovného, znamená to, že dostanem naspäť plnú cenu letenky?

Áno, mali by ste dostať späť všetko, čo ste za letenku zaplatili. Ak sa rozhodnete pre presmerovanie, spoločnosť vás môže presmerovať na iné dopravné prostriedky, napríklad vlak alebo na iného leteckého dopravcu. Kým čakáte na presmerovanie, máte nárok na občerstvenie zodpovedajúce dĺžke meškania, ubytovanie, v prípade potreby aj na viac nocí, alebo vám zabezpečiť dopravu na miesto ubytovania.

Kde mám žiadať o náhradu cestovného?

Žiadosť adresujte leteckej spoločnosti, v ktorej ste si rezervovali letenku.

Čo robiť, ak let dlho mešká?

Ak meškanie letu presiahne tri hodiny, máte nárok na rovnakú náhradu ako v prípade zrušenia letu, ak cestovná spoločnosť nedokáže, že meškanie letu spôsobili mimoriadne udalosti. Letecké spoločnosti možno navyše brať na zodpovednosť za škody spôsobené meškaním letu. Cestujúci majú nárok na to, aby im letecká spoločnosť poskytla primeranú starostlivosť (telefonát, občerstvenie, jedlo, ubytovanie, doprava na miesto ubytovania), ak je dĺžka meškania dve hodiny alebo viac v prípade letov s dĺžkou trasy 1 500 km alebo menej, tri hodiny alebo viac v prípade dlhších letov v rámci EÚ alebo letov s dĺžkou trasy 1 500 až 3 500 km mimo EÚ, štyri hodiny alebo viac v prípade letov s dĺžkou trasy viac ako 3 500 km mimo EÚ. Ak meškanie presiahne päť hodín a cestujúci sa rozhodnú nepokračovať v ceste, majú nárok na preplatenie letenky a na spätný let do miesta, z ktorého pôvodne odleteli.

Aký je postup, ak mi letecká spoločnosť stratí alebo poškodí batožinu, alebo táto mešká?

Ak dôjde k strate, poškodeniu alebo omeškaniu príjmu batožiny, môžete si uplatniť nárok na náhradu do výšky približne 1 200 eur. V prípade poškodenia batožiny musíte podať sťažnosť leteckej spoločnosti do 7 dní odo dňa jej prijatia. V prípade omeškania príjmu batožiny sa sťažnosť musí podať do 21 dní.

Ako postupovať, ak letecká spoločnosť neakceptuje tieto pravidlá a tým ani moje práva?

Ak sa stretnete s ťažkosťami, musíte podať sťažnosť – najprv leteckému prepravcovi, a ak vás jeho odpoveď neuspokojí, potom príslušnému vnútroštátnemu orgánu. Môžete sa obrátiť aj na príslušný súd, teda využiť postup týkajúci sa drobných nárokov, ktorý sa možno uplatňuje v danom členskom štáte, alebo európskeho postupu týkajúceho sa drobných nárokov. Cieľom tohto postupu je urýchliť vyriešenie sporu, zjednodušiť postupy a znížiť náklady v sporoch, v ktorých hodnota nároku nepresahuje 2-tisíc eur. Tento postup sa vykonáva štandardnou formou. Ide o písomný postup, ak súd nepovažuje za potrebné aj ústne vypočutie. Funguje medzi všetkými členskými štátmi Európskej únie s výnimkou Dánska.

Zdroj: Generálne riaditeľstvo Európskej komisie pre mobilitu a dopravu

debata chyba