Investícia do vína môže byť lepšia ako do zlata

Kríza ovplyvnila aj obchod s vínom. Ceny padajú, pretože svet sa kúpe v prebytkoch prevažne priemerného, a najmä menej kvalitného vína. Tradičným európskym výrobcom kazia obchod Holanďania, ktorí zo zámoria privážajú lode plné lacného vína. Výnimku predstavujú špičkové vína - vína ikony. Do týchto vín sa oplatí investovať, a to aj v čase krízy. Ladislav Muzikář zo spoločnosti Schmidt&Co. však upozorňuje, že ceny niektorých slávnych vín nevyjadrujú ich skutočnú hodnotu.

26.11.2011 13:30
Degustácia, víno Foto:
Ilustračné foto
debata

V čase krízy padajú ceny nehnuteľností, lacnejú automobily. Neznehodnocuje kríza aj víno?

Nemyslím si, že by vracajúca sa kríza znehodnotila ceny špičkového vína. Naopak, skúsení obchodníci s vínom krútia hlavami nad cenovou bublinou, ktorá zasiahla vína z Bordeaux. V dôsledku obrovského dopytu z Číny vystrelili ceny Bordeaux vín, a to najmä Premier cru a Deuxieme cru do výšok, ktoré neodzrkadľujú skutočnú kvalitu a hodnotu týchto vín. Čínski novozbohatlíci sú ochotní zaplatiť za slávne vína premrštene vysoké sumy.

Za koľko sa teraz predávajú vína z Chateau Margaux, Haut Brion, Latour, Lafite Rotschild, Mouton Rotschild?

Za dvoj- až trojnásobok cien, za ktoré sa dali kúpiť ešte pred tromi-štyrmi rokmi. Vtedy som nakupoval vína Premier cru pod 300 až 500 eur za fľašu a tie isté vína sa v súčasnosti predávajú od 1 000 do 1 600 eur. Toto zvýšenie nezodpovedá reálnej hodnote týchto vín. Pre bohatých Číňanov sa však tieto vína stali vecou prestíže. Pre víno samotné to nie je dobré.

Zasiahol tento cenový vývoj aj špičkové talianske vína?

Z hľadiska investícií do vína sa teraz orientujeme viac na špičkových Talianov ako na Francúzov, ktorí sú už cenovo neprijateľní, a nielen pre Slovákov. Barbaresco a Barolo z Piemonte, Brunello di Montalcino z Toskánska, supertoskánske vína zo špičkových vinárstiev, ako predviedla nedávno v Bratislave excelujúca slávna spoločnosť Gaja, sú výbornou investíciou. Jediný problém je, že týchto vín nikdy nie je dosť. A to ani pre Slovensko, kde sa ešte len trh s vysoko nadpriemernými vínami rozbieha. S Gajou sa dohadujeme, že nám predávajú týchto vín stále málo.

V čom spočíva výnimočnosť týchto vín?

Dobrého veľa nebýva. Špičkové vína sa obchodujú na aukciách. Keď si predstavíte, že Gaja zo špičkového terroiru vinice Sori San Lorenzo vyrobí ročne len 12-tisíc fliaš, a to sa exportuje do 60 krajín, potom nie je kľúčovou otázkou, koľko dané víno stojí, ale koľko fliaš ako importér pre Slovensko dokážem vôbec získať.

Na takéto víno zrejme neplatí nijaká kvóta, ale získava ho obchodník, ktorý je šikovnejší ako jeho súper.

Tento rok sa mi podarilo nakúpiť 120 fliaš, ale napríklad v roku 2008, keď som v dôsledku zhody okolností stratil na chvíľu kontakt s Gajou a nemal som prístup k e-mailu, sa mi na veľké prosíkanie podarilo kúpiť len dva kartóny. V takejto situácii sa nediskutuje veľmi o tom, koľko víno stojí, ale či ho získate.

Koľko stojí fľaša, keď ju uvediete na slovenský trh?

Mladé víno stojí podľa ročníka od 200 do 250 eur. Keby niekto zatúžil po famóznom ročníku 1997, zaplatí za fľašu 720 eur. V cene vína vidno jeho hodnotu. Cena vyjadruje životnosť, skladovateľnosť vína a tá sa pri najlepších Gajových vínach pohybuje podľa ročníka medzi 20 až 40 rokmi. Preto sa víno stáva investíciou. Keď si ho niekto kúpi ako mladé víno a dobre ho skladuje, zhodnocuje ho 15 až 20 percentami ročne. Povedzte, ktorá banka dá dnes takýto úrok?

Kupujete víno výlučne ako investor, ktorý chce na ňom zarobiť?

S vínom nemôže obchodovať ten, kto ho nemiluje. Som pravdaže aj investor, ale ja tieto vína aj rád pijem. Vždy ich kupujem s tým, že časť fliaš chcem predať. Pre seba si ponechávam 10 až 15 percent z nakúpených vín. Celkový objem vín, ktorý mám v archíve, je okolo 25-tisíc fliaš.

Čo najviac predáva veľké vína? Je to ich skvelá povesť, značka, mimoriadny zážitok, ktorý prinesú dúšky, čo nie sú dopriate každému smrteľníkovi?

Na pitie skutočne veľkých vín treba dozrieť. Napríklad meno Gaja má celkom určite svoj vplyv, ale Slovákov, ktorým naozaj niečo hovorí, možno počítať len na desiatky. Na poli rozoznávania skutočnej hodnoty vo víne nás čaká ešte dosť práce. Na Slovensku je už dosť ľudí, ktorí majú kultúrny a ekonomický potenciál piť špičkové vína, ale dajú peniaze na veci, ktoré sú vidieť, a nie na produkty, ktoré im prinesú vrcholný, neopakovateľný vinársky zážitok. Z pohľadu imidžu je na Slovensku stále dôležitejšie to, aké mám auto, hodinky, oblek, ako to, čo mám v pohári, na tanieri.

Kto má peniaze, investuje napríklad do zlata, cena ktorého stále rastie. Oplatí sa kupovať drahé víno?

Odporučil by som investovať do super vína, pretože zlato je príliš rizikové, už ho zahaľuje cenová bublina. Zlato nikdy nemôžete zjesť, ale víno možno vždy vypiť. Víno nie je mamon, víno robí ľudský život lepším, zaujímavejším, hodnotnejším, povznášajúcejším. Vie to oceniť každý, kto mal možnosť ochutnať výnimočné víno.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba