Špinavé vlaky ľudí nelákajú, železnice nasadia stevardky

Vlaky, v ktorých je v lete teplo a v zime zima, so starými a často aj poškodenými sedadlami či špinavými a zapáchajúcimi toaletami. Aj to je realita slovenských vagónov, do ktorých sa potom cestujúcim vôbec nechce.

11.04.2011 12:01
Stanica, vlak Foto:
Ilustračné foto
debata

Približne dve tretiny vagónov na koľajniciach majú totiž dnes dvadsať a viac rokov a od roku 2002 ustavične klesá počet ľudí vo vlakoch s výnimkou roku 2008. Železnice tvrdia, že sa chcú o pasažierov ešte pobiť. Do vlakov majú nastúpiť aj „stevardky“, ktoré ľudia poznajú z lietadiel či niektorých autobusových spojov.

Zrejme už od mája tohto roku by mali stevardky nastúpiť do InterCity vlakov. „Chceme poskytnúť ľuďom nové služby. Podobný projekt skúšajú aj v Česku od februára tohto roku,“ tvrdí Alexander Buzinkay, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko. Pasažierov usadia, ponúknu noviny či kávu.

Kvalita cestovania je nízka

„Počet cestujúcich možno zvýšiť nákupom moderných vozňov, aby sa zvýšila kvalita cestovania. Kvalitné a dobré musia byť tiež cestovné poriadky,“ hovorí Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline o tom, ako prilákať ľudí späť na koľajnice.

Úvodné dva mesiace tohto roka klesajúci trend zatiaľ nepotvrdili. Ľudí vo vagónoch oproti vlaňajšku mierne pribudlo, o 2,7 percenta. „Nárast spôsobuje viac cestujúcich v diaľkovej doprave, čo prináša aj väčší efekt v tržbách,“ zhodnotil Buzinkay. Dôvodom môže byť podľa neho práve vyššia kvalita v diaľkovej doprave, pričom na regionálnych tratiach sú vagóny zastarenejšie.

Vplyv na to môžu mať aj v súčasnosti narastajúce ceny ropy, ktoré dvíhajú cestovné v autobusovej doprave a ľuďom sa až tak neopláca jazdiť vlastnými autami. Podľa informácií zo Štatistického úradu SR išla totiž nafta hore od januára o 14,5 centa a benzín o 12 centov.

Problémom vlakov je, že z vyše tisícky slovenských vagónov je klimatizovaných len 340. Od roku 1996 nakúpili železnice necelých 60 nových vagónov a úplne alebo čiastočne zmodernizovali vyše 800 vozňov. „Pri tomto čísle je však potrebné uvedomiť si, že prvé modernizácie majú už 15 rokov,“ dodal Buzinkay.

Železnice pripravujú novinky

Spríjemniť cestovanie by malo tiež možnosť pripojenia na wifi či zavedenie predaja lístkov cez internet aj do zahraničia. Zatiaľ však len do Českej republiky. Podľa Buzinkaya by malo tiež v nasledujúcich mesiacoch začať jazdiť po koľajniciach 32 nových vlakov z eurofondových peňazí. Dva z nich už premávajú a sú určené najmä na regionálnu dopravu. Teraz sú nasadzované najmä v regióne okolo Žiliny a Trenčína. Neskôr sa majú nasadzovať aj na trate na východe a juhu krajiny.

„Vagóny sa priebežne aj modernizujú, žiaľ, na tento rok je plán veľmi chudobný,“ dodal Buzinkay. Ujde sa na ne približne 15 miliónov eur, kým v minulosti to boli desiatky miliónov. Osobný dopravca začal šetriť, firma má dlh vyše 150 miliónov eur. Od apríla tohto roku prepúšťa a od mája bude škrtať vlaky.

Akousi hudbou budúcnosti sú tak zatiaľ plány o zaradení vagónov pre matky s deťmi do súprav či takzvané tiché vagóny. V nich by mohli pasažieri v pokoji pracovať či spať. „Uvažuje sa tiež o akomsi panoramatickom vagóne s presklenou strechou, ktorý by vozil najmä turistov do dovolenkových destinácií,“ opísal Buzinkay.

Celkovo v súčasnosti železničná doprava prepraví približne 6,2 percenta ľudí a v autobusoch sa ich odvezie asi 13 percent z celkového počtu prepravených cestujúcich. „Tento pomer je však porovnateľný s ostatnými krajinami. Priemer v západných štátoch je totiž pre železničnú dopravu nad sedem percent,“ dodal Palčák.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba