Benzín od Shell má kvalitu ako v Tescu

Natankovať najpredávanejší základný benzín Natural 95 na prestížnych pumpách trhovej dvojky a trojky OMV a Shell nezaručí vodičovi vyššiu kvalitu paliva ako u lacnejšej, ale menej známej konkurencie.

09.10.2007 07:00
Benzín, nafta, pumpa
Ilustračné foto
debata

Tesco a ďalší netypickí pumpári totiž rovnako ako ich významnejší súperi pri základnom Naturale 95 „len“ spĺňajú európsku normu na kvalitu a daný benzín ďalej neupravujú. Výsledkom tankovania takého benzínu môže byť motor zanesený usadeninami, nižší výkon a časom aj nutná oprava.

Tesco, ktoré ponúka Natural 95 v priemere asi o dve koruny lacnejšie ako Shell a OMV, nakupované palivá pred predajom ďalej neupravuje. Len základný veľkoobchodný balíček čistiacich prísad na splnenie normy obsahuje aj Natural 95 na čerpacích staniciach Shell, ktorý aktuálne stojí 38,70 koruny za liter.

„Benzín je v súlade s prísnymi požiadavkami výrobcov automobilov,“ tvrdí hovorca Shell pre Česko a Slovensko Petr Šindler. Shell, ktorého pumpy ponúkajú na rozdiel od čerpacích staníc Tesco rozmanitejšie služby, však dodatočne pred predajom zlepšuje až 95-oktánový benzín V-Power, za ktorý motorista zaplatí 40,50 koruny.

OMV tvrdí, že jeho základný Natural 95 spĺňa normy na kvalitu, „prípadne ich prevyšuje“. Marketingová manažérka spoločnosti OMV Slovensko Miroslava Remenárová však nevedela uviesť, v ktorých oblastiach je daný benzín lepší oproti norme. OMV sa v kvalite benzínu s oktánovým číslom 95 posunul ďalej oproti súperom až na začiatku tohto mesiaca, keď uviedol benzín Carrera 95 s prísadami, ktoré lepšie chránia motor.

„Tento benzín je určený pre zákazníkov, ktorí chcú dať svojmu autu ešte väčšiu starostlivosť,“ dopĺňa Remenárová. Za zlepšený benzín Carrera 95 si OMV podľa portálu natankuj.sk pýta od motoristov v priemere asi 39,50 koruny za liter.

Trhová jednotka Slovnaft má Natural 95 obsahujúci iba základné aditíva len vo svojej veľkoobchodnej ponuke. Deväťdesiatpäťok­tánový benzín smerujúci na vlastné pumpy Slovnaft zlepšuje o ďalšie čistiace prísady a predáva pod označením Tempo Plus 95. Priemerná cena tohto paliva je teraz asi 38,40 koruny za liter. Slovnaft nedávno testoval počas asi päťtisíc kilometrov jazdy jeden automobil na svoj veľkoobchodný benzín a druhé vozidlo na benzín zo svojej pumpy.

Kým motor na zlepšený benzín z pumpy bol čistý, na druhom aute sa zašpinil nasávací ventil, ktorý prináša palivo do valca, a množstvo čiernych usadenín bolo aj v priestore, kde sa benzín spaľuje. Odborníci potvrdili, že usadeniny zhoršujú jazdné vlastnosti.

„Do akej miery znižujú výkon motora, by však museli ukázať až konkrétne merania,“ dodal vedúci Katedry ropy a petrochémie STU v Bratislave Pavol Daučík. Ak sa motor zanesie nadmerne, vozidlo musí ísť do servisu. Oprava môže stáť v závislosti od rozsahu znečistenia a problémov s chodom až niekoľko tisíc korún.

Z benzínov s 95 oktánmi je na pumpách v ponuke aj benzín UNI s náhradou olova, ktorý je určený len pre staršie osobné vozidlá. Shell, trhová štvorka Jurki a najnovšie aj OMV majú tak v ponuke až tri druhy benzínu s oktánovým číslom 95. Slovnaft, ktorý má v maloobchode len dva druhy daných benzínov, o rozšírení sortimentu neuvažuje.

Benzíny s oktánovým číslom 95 majú viac ako 90-percentný podiel na maloobchodnom trhu benzínov. Zvyšný podiel zapĺňajú benzíny s vyše 98 oktánmi a postupne končiaci UNI benzín 91. OMV predpokladá, že benzín s 95 oktánmi bude mať medzi benzínmi hlavné slovo aj v budúcnosti. Slovnaft na otázku o ďalších perspektívach tohto paliva uviedol, že budúcnosť má najmä motorová nafta. Kým spotreba benzínov na Slovensku posledné dva roky mierne klesá asi trojpercentným tempom, predaj nafty rastie asi o desať percent.

debata chyba