Reklamácie obuvi budú nevýhodnejšie

Ľudia, ktorí chcú reklamovať topánky do dvoch rokov od nákupu, budú po schválení novely zákona o ochrane spotrebiteľa ťahať za kratší koniec. Ak im totiž predajca odmietne uznať reklamáciu na obuv, musí požiadať o odborný posudok.

04.03.2008 08:43
Topánky, obuv
Ilustračné foto
debata

„Test v budúcnosti však zaplatí predajca len v prípade, ak bola reklamácia oprávnená. V opačnom prípade za posudok bude musieť zaplatiť spotrebiteľ,“ vysvetlil Štefan Šulo, prezident Zväzu kožiarenského a obuvníckeho priemyslu.

Zmenu pravidiel pri platení za posudky prináša novela zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorú navrhuje ministerstvo hospodárstva.

Zákon už v súčasnosti prikazuje predajcovi požiadať o odborný posudok, ale musí ho aj zaplatiť bez ohľadu na to, či kaz spôsobil výrobca alebo spotrebiteľ nevhodným používaním. Mnohí predajcovia však predpis nedodržujú.

„Počet žiadostí o posudok sa od schválenia zákona v júni minulého roku znásobil. Stále je však veľa žiadostí aj od občanov. Okolo 60 percent obchodníkov ani nevie, kedy o test musí požiadať a že ho musí aj zaplatiť,“ uviedol Jozef Krošlák zo skúšobne Vipotest Partizánske.

V praxi sa spotrebitelia stretávajú aj s tým, že predajcovia žiadajú preplatenie testu. Posudok stojí občana takmer tisícpäťsto korún. Firmy vďaka množstevným zľavám platia menej, od 300 do 600 korún. Napríklad Aneta Floreková z Trenčianskych Teplíc si vlani kúpila turistické topánky. Na nohách ich mala šesť ráz, ale prešli už dvoma reklamáciami. Ani pri druhej reklamácii jej nechceli vrátiť peniaze a poslali topánky na znalecký posudok.

„Potešila som sa, lebo viem, že topánky boli nekvalitné a chyba nebola na mojej strane,“ hovorí Floreková. O to viac bola prekvapená oznámením, že znalkyňa reklamáciu zamietla, topánky jej neopravia, ani nevrátia peniaze a za test musí zaplatiť. Floreková však trvá na tom, že obuv bola kazová od výrobcu, a preto požiadala sama o nový posudok .

Predajcovia topánok však trvajú na tom, aby sa zákon upravil, pretože prichádzajú o peniaze v prípadoch, keď zákazník vlastnou vinou poškodí obuv.

„Máme veľa reklamácií, keď príde zákazník neskoro. Napríklad odpadne podpätok a dáma chodí v topánke ešte dva týždne. Zničí celý opätok a potom chce, aby sme jej vrátili peniaze,“ uviedla Soňa Konáriková, konateľka spoločnosti RPL, ktorá predáva aj vyrába obuv.

debata chyba