S nákupmi za hranicami to už podľa obchodníkov nepreháňame

Nákupná turistika Slovákov, ktorá na jar minulého roka kulminovala hlavne do Poľska a Maďarska, postupne ustala a v roku 2010 má podľa obchodníkov štandardné parametre.

09.07.2010 13:18
nákupy, Vianoce, obchod Foto:
Oslabenie forintu opäť vytvára priestor na výhodnejšie nákupy potravín v Maďarsku. Celkovo je však nákupná turistika podľa obchodníkov v medziach normy.
debata

Nákupná turistika podľa ich slov v prihraničných oblastiach Slovenska v minulosti stále existovala. Evidentné výkyvy nastávajú vždy pri podstatných zmenách výmenných kurzov jednotlivých národných mien. Taký dramatický priebeh malo minuloročné cestovanie za nákupmi Slovákov do okolitých krajín.

„V tomto roku sa situácia stabilizovala a môžeme povedať že je na normálnej úrovni,“ konštatoval v piatok predseda spotrebného družstva COOP Jednota Slovensko, Gabriel Csollár. Práve sieť maloobchodných prevádzok tohto družstevného systému v počte vyše 2300 predajní je situovaná prevažne v pohraničí. Predajne sú rôznych veľkostných formátov vrátane malých predajní potravín.

Podľa jeho informácií „napr. v oblasti Čadce však musíme ešte citlivo sledovať cenovú hladinu zabitej hydiny a mäsových výrobkov. Pomáha nám však posilňovanie národných mien poľského zlotého a českej koruny vo vzťahu k euru na Slovensku. V oblasti Námestova už badáme aj poľských zákazníkov. Zameriavajú sa hlavne na kvalitné druhy mäsových výrobkov a kvalitné druhy nápojov. Naši zákazníci chodia pravidelne nakupovať do Poľska v prevažnej miere priemyselný tovar.“

Trochu iná je situácia podľa neho na juhu Slovenska. Oslabenie forintu opäť vytvára priestor na nákupy potravín. „Aktívnou cenovou politikou však vytvárame rovnaké podmienky na nákup ako majú Slováci v zahraničí, v sumáre nákupná turistika je v medziach normy.“

Generálny sekretár Zväzu obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) Jozef Orgonáš sa stotožnil s Csollárom a doplnil, že v tomto geografickom priestore nákupy v zahraničí, najmä v Poľsku a Maďarsku vždy boli a predpokladá, že ostanú i v budúcnosti. "Relevantné je, aby ich objem bol v určitom množstve, ktoré je akceptovateľné pre všetkých zúčastnených hráčov na trhu. Voľakedy nákupná turistika bola na komplementárnej úrovni, v súčasnosti, v globalizovanom svete a takmer v identickej ponuke, ide zákazníkovi buď o cenu alebo o špeciality, ktoré nie sú bežné v ponuke v susednom štáte, pripomenul Orgonáš.

debata chyba