Obchodníci: Olympiáda zatiaľ predaj televízorov nezvýšila

Zimné olympijské hry v kanadskom Vancouveri, ktoré budú športovou udalosťou tohto roka, zatiaľ u susedov v Čechách nezvýšili predaj LCD a plazmových televízorov.

11.02.2010 06:51
Televízor, obchod Foto:
Česi zatiaľ vyšší predaj televízorov pred olympiádou nezaznamenali.
debata

Českí obchodníci preto s napätím očakávajú, či olympiáda krátko po skončení vianočnej nákupnej sezóny predsa len pomôže naštartovať stagnujúci dopyt po spotrebnej elektronike, ktorú utlmila hospodárska kríza. Predaju LCD a plazmových televízorov by podľa obchodníkov mohli tento rok pomôcť aj prenosy z olympiády, ktoré bude Česká televízia a STV3 vysielať vo vysokom rozlíšení obrazu.

„Vianočný predaj televízorov u nás skončil v polovici januára a teraz predaj zatiaľ skôr stagnuje,“ povedal hovorca siete približne dvoch stoviek predajní Euronics Bohuslav Komín. Vyšší dopyt po televízoroch tesne pred začatím zimnej olympiády neregistruje ani popredný domáci internetový obchod MALL.cz. „Čo sa týka televízorov, tak predaj beží zatiaľ rovnakým tempom ako v januári. Možno očakávať, že dopyt vznikne na poslednú chvíľu alebo dokonca v priebehu turnaja,“ povedal hovorca Mall.cz Petr Král.

Nadchádzajúca olympiáda by podľa Komína však mohla predajcom pomôcť v tom, že ľudia rozhodnutí pre kúpu televízora si pri nákupe vyberú modely s vyšším rozlíšením obrazu. „Vyšší záujem o tieto televízne prístroje možno očakávať najmä v aglomeráciách, v ktorých funguje digitálne televízne vysielanie,“ podotkol Komín.

Predajcovia sa preto teraz snažia zákazníkov primäť k nákupu televízorov pomocou rôznych „olympijských“ zliav a výhodných ponúk. Napríklad v elektropredaj­niach Planeo môžu ľudia na televízory s vysokým rozlíšením obrazu získať až 33 percentnú zľavu. Obchody Tesco zase k zakúpeným LCD a plazmovým televízorom a harddiskovým rekordérom dávajú do polovice februára rádiobudík zadarmo. Niektorí obchodníci ponúkajú zľavy aj na satelitné súpravy, ktoré sa hodia ľuďom žijúcim v oblastiach bez digitálneho signálu.

Kým predaj LCD a plazmových televízorov sa zatiaľ nezvýšil, tak lepšie na odbyt idú v týchto dňoch DVD rekordéry, ktoré sú žiadané najmä pre funkciu načasovania nahrávania. „Vďaka výraznému časovému posunu od miesta vysielania olympiády je to funkcia, ktorú využije každý fanúšik. Nárast predaja oproti rovnakému obdobiu minulého roka je v prípade Mall.cz približne o 60 percent,“ podotkol Král.

Spoločnosť Tesco Stores SR zase registruje vyšší predaj lacnejších televíznych prístrojov s menšou uhlopriečkou, ktoré si ľudia obstarávajú do domácností ako druhý televízor, aby mohli nerušene sledovať olympijské prenosy. „Ich predaj vzrástol za posledný týždeň dvojnásobne,“ informovala hovorkyňa Tesco Stores ČR Eva Karasová.

V predchádzajúcich rokoch boli podobné športové sviatky, akými sú olympijské hry či šampionáty vo futbale a hokeji, vždy v znamení výrazného nárastu predaja LCD a plazmových televízorov. Tohtoročný zatiaľ chabý dopyt môže podľa obchodníkov súvisieť s tým, že olympijské hry začnú krátko po vianočnej nákupnej horúčke, keď predaj televízorov prudko vzrástol. Navyše počet českých domácností, ktoré majú televízor s vysokým rozlíšením, sa v posledných rokoch výrazne zvýšil. Teraz je týmito modernými televízormi podľa prieskumu spoločnosti SES Astra vybavených približne 40 percent domácností.

debata chyba