Ponuku práčok a chladničiek ochudobnila kríza

Nájsť v elektropredajniach všetky farby a modely vysávačov, práčok alebo notebookov je tento rok zložitejšie ako pred rokom či dvoma. Ponuka v obchodoch stratila pre krízu pestrosť a zúžila sa len na modely, o ktoré je najväčší záujem.

10.02.2010 09:55
debata

Namiesto desiatok modelov práčok alebo chladničiek sa dá na počkanie kúpiť len pár. Kto chce čosi netradičné a nadštandardné, musí si prelistovať katalóg a výrobky objednať. A počkať na tovar v lepšom prípade niekoľko dní v horšom aj dva týždne.

„Ponuka je v kríze chudobnejšia. Obchodníci potrebovali znížiť riziko, že by im zostával nepredaný tovar príliš dlho na skladoch. Vystavujú preto len tie výrobky, o ktoré je najväčší záujem,“ povedal Ľubomír Drahovský, analytik agentúry pre prieskum trhu Terno. Trpia tak ľudia, ktorí majú osobitné požiadavky či vkus.

Pokles priemerných nákupných cien elektroniky
výrobok **pokles priemernej predajnej ceny***    
monitory –25 %    
kamery –16,4 %    
televízory –14,5 %    
audio systémy –12,5 %    
práčky –10,4 %    
notebooky –10,1 %    
chladničky –9,4 %    
Pozníámka: * Pokles je spôsobený presunom záujmu o najlacnejšie modely. Elektronika na pultoch nelacnela, ľudia však zmenili správanie, nakupujú najlacnejšie výrobky v nižšom štandarde a s menším počtom funkcií. Zdroj: Nay

„V čase krízy je však pochopiteľné, že obchodníci ponúkajú najmä tovar, ktorý sa ľahko predáva,“ doplnil Dávid Dereník, analytik UniCredit Bank. Predajcovia sa snažia správať rozumne, znižovať náklady, aby nemuseli skladovať haldy tovaru. Vlani totiž predaj bielej a čiernej techniky spadol o vyše pätinu a obchodníci celý rok zápasili s preplneným skladmi objednaného tovaru. „Prechádzať na akoby katalógový predaj je pre nich preto výhodné. Najmä v prípade počítačov či mobilov alebo tovaru, kde technológia rýchlo napreduje. O dva či tri mesiace už môže byť výrobok zastaraný,“ doplnil Dereník.

Trend predaja zužovať sortiment súvisí najmä so zmenou správania nakupujúcich, ktorí šetria. „Spotrebitelia siahli po nižšom štandarde produktov,“ vysvetlil Emil Huraj zo spoločnosti Nay – jedného z najväčších predajcov bielej a čiernej techniky na Slovensku. Podľa neho ľudia sa vzdávajú extra funkcií a kupujú v kríze radšej lacnejšie chladničky, televízory alebo práčky so základnou výbavou.

Ak si predajne udržali širšiu ponuku na pultoch, na sklade ich majú uložených len pár kusov. „Predajňa ich následne objedná buď z centrálneho skladu, alebo od dodávateľa,“ vysvetlil Ľuboš Bojo, riaditeľ nákupu spoločnosti Nay. Pre ľudí to však znamená niekoľko dní čakať.

Okrem kamenných obchodov sa zužuje aj ponuka televízorov, DVD prehrávačov či žehličiek v internetových predajniach. Podľa elektronických predajcov však za tým nemusí byť kríza, ale práve stratégia predajcov. „Široká ponuka môže spotrebiteľa práve odradiť. Robíme preto výber tovarov. Možno to prirovnať k zostaveniu akéhosi jedálneho lístka z tovarov,“ vysvetlil Ladislav Csukás z internetového obchodu Mall.sk.

debata chyba