Padli ste na ceste do jamy a praskla vám pneumatika?

Dlhá zima sa poriadne podpísala na stave ciest. Najmä na dedinách a medzi nimi sa ľahko stane, že aj napriek kľučkovaniu, vbehnete do jamy a praskne vám pneumatika alebo si na aute poškodíte disk. Kto v takom prípade zaplatí škodu? Pomôže vám poisťovňa, alebo treba ísť za cestármi?

15.03.2009 14:20
cesty, cestári, oprava Foto:
Škodu na vozidle si možno uplatniť z havarijného poistenia.
debata

Kto má uzatvorené havarijné poistenie, môže požiadať poisťovňu o vyplatenie škody, pokiaľ preukázateľne má škodu na aute vinou zlej cestnej úpravy a dodržal všetky ustanovenia zákona, vrátane prispôsobenia jazdy stavu vozovky. Poisťovňa ďalej škodu vymáha u správcu cestnej komunikácie.
Poškodenie auta zapríčinené napríklad výtlkom na ceste si možno uplatniť z havarijného poistenia, bez ohľadu na to, či udalosť prešetrovala polícia alebo nie. Každú hlásenú škodu poisťovňa posudzuje individuálne.

Ako postupovať? Prvá možnosť je, že si objednáte obhliadku. Poisťovne majú špeciálnu telefonickú linku, na ktorú treba zavolať. "Pracovník poisťovne potom príde a škodu na aute ohodnotí. Tiež si možno objednať obhliadku škody prostredníctvom špeciálneho tlačiva – v takomto prípade bývajú nápomocní aj osobní poradcovia,“ informuje JUDr. Dana Macková, členka predstavenstva Wüstenrot poisťovne. Stiahnuť sa dá aj z internetovej stránky poisťovní. ,,Môže vám ho dať aj ten, kto príde na obhliadku z poisťovne,“ dopĺňa Dana Macková. Formulár potom treba poslať na adresu ústredia, alebo odovzdať priamo tomu, kto príde na obhliadku. Dana Macková zdôrazňuje, že je dôležité oznámiť škodu poisťovni bezprostredne po nej, najneskôr však do 15 dní.

V Allianz Slovenskej poisťovni ponúkajú možnosť zahlásiť škodu osobne na ktorejkoľvek pobočke, poslať poštou vyplnené a podpísané tlačivo. Tlačivo je tiež na internetovej stránke. A dá sa oznámiť škoda aj prostredníctvom zmluvného servisu.

Klientom poisťovní  vyplýva z ich havarijného (ale i povinného zmluvného) poistenia nárok na asistenčné služby. Tie sa poskytujú nielen vodičovi vozidla, ale aj osobám prepravovaným vo vozidle v čase vzniku poistnej udalosti, v niektorých prípadoch aj vlastníkovi vozidla. Medzi asistenčné služby patrí napríklad príjazd cestnej služby, oprava vozidla na mieste, vyprostenie a naloženie vozidla, odtiahnutie vozidla do najbližšieho servisu, náhradná doprava či náhradné ubytovanie.

Pokiaľ však motorista havarijné poistenie uzatvorené nemá, má tri možnosti: môže si náhradu škody uplatniť z poistenia zodpovednosti za škodu správcu komunikácie, u správcu komunikácie mimosúdnou dohodou alebo od správcu komunikácie na súde v občiansko-právnom konaní. V takomto prípade musí preukázať naozaj, že sa tak stalo, že cesta bola poškodená a správca ju neopravil, čo je niekedy dosť ťažké. Preto sa odporúča zdokumentovať škodu, najjednoduchšie je si ju vyfotiť, alebo spísať výpoveď svedkov. Ale to sa dá uplatniť len v prípadoch, ako sú výtlky, diery na cestách apod. Ak vodič neprispôsobí jazdu stavu cesty a počasiu tak, ako má podľa zákona, a niečo sa mu stane, ide už o priestupok, ktorý rieši polícia, a tam je potom vymáhanie škody už o inom.

Aké môže mať havarijné poistenie podoby
- v hlavnom poistení býva poistenie pre prípad náhleho zničenia alebo poškodenia vozidla v dôsledku havárie alebo živelnej udalosti
- asistenčné služby
- v doplnkovom postení môže byť poistenie pre prípad odcudzenia vozidla alebo jeho častí, ak k odcudzeniu prišlo krádežou vlámaním, lúpežným prepadnutím; poistenie pre prípad  odcudzenia zahŕňa aj úmyselné poškodenie cudzej veci – vandalizmus
- úrazové poistenie prepravovaných osôb
- poistenie batožiny a vecí osobnej potreby
- poistenie čelného skla
- poistenie náhradného vozidla

debata chyba