Účtov je na trhu viac ako 60. Vyznať sa v nich je ťažké

To, či bude o tzv. zákonný balík medzi klientmi záujem, závisí podľa Maroša Ovčarika, riaditeľa portálu www.FinancnaHitparada.sk, od postoja bánk.

17.05.2010 12:34
kreditka, nákup, banka, karta, účet Foto:
Na trhu je veľa rôznych skupín ľudí, ktorí sa nesprávajú rovnako. Preto definovať jedno zloženie balíka, ktoré by malo vyhovovať všetkým, nie je možné.
debata

Hlavným dôvodom, prečo chce ministerstvo financií od bánk, aby zaviedli do svojej ponuky tzv. základný balík služieb, je uľahčenie klientom porovnať si ceny jednotlivých bankových služieb. Naozaj majú klienti problém orientovať sa v cenníkoch, poplatkoch či službách bánk? S čím majú najväčšie problémy?

Na trhu je viac ako 60 bežných účtov (vrátane balíkov služieb). Bežné účty sú rôzne poskladané, každá banka komunikuje iné výhody a klient sa prípadné nevýhody len ťažko dozvie. Jedna komunikuje najnižší mesačný poplatok za vedenie, iná neobmedzený počet prevodných príkazov v cene a tretia k účtu aj zvýhodnený sporiaci produkt. V takejto spleti ponúk sa dá skutočne len ťažko orientovať.

Ďalšou výčitkou ministerstva je to, že balíky bánk sú „poskladané“ tak, že klient často platí za služby, ktoré nevyužíva. Ktoré služby v balíkoch klienti využívajú len málo?

Podľa môjho názoru sú to napríklad neobmedzené počty zmien trvalých príkazov a inkás, hotovostné vklady a výbery v pobočke, dobíjanie kreditu mobilných operátorov, prestížne platobné karty, prípadne aj s poistením, či pridružené zvýhodnené produkty (sporiace produkty, poistenie, a pod.)

Ako bude vyzerať trh na jeseň? Pridajú banky do svojej ponuky ďalší balík alebo skôr upravia niektorý z existujúcich na zákonné podmienky?

Predpokladám, že banky sa budú naďalej zameriavať na predaj svojich existujúcich balíčkov, keďže do ich zavedenia na trh už investovali nemalé prostriedky. Predpokladám, že „zákonný“ balík síce zavedú do svojich portfólií, ale aktívne ho ponúkať nebudú.

Koľko tento tzv. základný balík bude podľa vášho odhadu v bankách stáť?

Podľa cien podobných balíkov na trhu odhadujem, že takto navrhnutý balík by mohol stáť orientačne 3 až 5 eur. Nedokážem však odhadnúť, ako sa pri tvorbe ceny banky zachovajú. Či budú tlačiť cenu takéhoto balíka nadol kvôli zvýšenej konkurencii podobných balíkov na trhu, alebo cena nového balíka bude vyššia, aby výhodnejšími balíkmi zostali súčasné balíky bánk.

Ako hodnotíte zloženie balíčka? Čo je v ňom zbytočné, čo v ňom, naopak, bude klientom chýbať?

Balík by mal byť navrhnutý tak, aby odzrkadľoval správanie bežného človeka vo vzťahu k banke a k bankovým produktom. To znamená, že by mal zohľadňovať, koľko operácií v priebehu mesiaca využíva, akým spôsobom realizuje platobné príkazy, ako využíva platobnú kartu, či využíva povolené prečerpanie na bežnom účte a podobne. Na trhu je však veľa rôznych segmentov ľudí, ktorí sa nesprávajú rovnako. Inak využíva bankové služby študent, inak bežná rodina a inak napríklad senior. Preto definovať jedno zloženie balíka, ktoré by malo vyhovovať všetkým, nie je možné. Otázka je, pre koho má byť balík určený.

Myslíte, že bude zo strany klientov o tento balík služieb k účtu záujem?

To závisí od postoja bánk k tomuto novému balíku. Pokiaľ bude cena balíka nízka a banky ho budú aj aktívne ponúkať v pobočkách, záujem bude. Skôr si však myslím, že nové balíky síce rozšíria ponuku na trhu, ale aktívne ich banky ponúkať nebudú.

Ak aj banka zvýši klientovi poplatky a zdá sa mu, že platí veľa, aj tak v banke ostáva. Prečo?

Klienti dávajú veľkú váhu nielen cenovej úrovni konkrétnej banky, ale aj iným faktorom ako napríklad vzdialenosť najbližšej pobočky banky od bydliska, hustota bankomatov konkrétnej banky, osobné skúsenosti s bankou, prípadne referencie známych a pod. Zároveň si myslím, že pokiaľ už ľudia majú otázku výberu bežného účtu vyriešenú, majú zabehaný režim a tento už neradi menia. Neuvedomujú si však, že niekedy výber kvalitatívne rovnakého, ale lacnejšieho balíka im môže ušetriť nemalé prostriedky. Dnes je presun bežného účtu z banky do banky veľmi jednoduchý. Nová banka dokáže za klienta presunúť z pôvodnej banky do novej všetky prevody.

debata chyba