Príbuzní majú po smrti blízkeho povinnosti na úradoch

Smrť príbuzného nesprevádza len vybavenie pohrebu a dedičské konanie. Pozostalí musia o úmrtí informovať viaceré úrady, navštíviť banku a myslieť treba napríklad aj na odbery energií v dome.

02.06.2015 10:05
dedičstvo, dedenie, dohoda, zmluva, notár Foto:
Ilustračné foto.
debata (2)

V rámci riešenia pozostalosti po zosnulom treba počítať s tým, že mal bankový účet, možno úver alebo hypotéku, zdravotný preukaz, bol možno komerčne poistený, platil odvody do Sociálne poisťovne, poberal starobný alebo iný dôchodok, odberal plyn a elektrickú energiu, prípadne mal založenú živnosť.

Čo sa týka zdravotného preukazu, rodina zosnulého poistenca nie je povinná preukaz vracať. „V prípade úmrtia poistenca čakáme na oficiálne oznámenie od Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktorý túto informáciu dostane od príslušnej matriky. Pozostalí teda nemajú povinnosť informovať nás o tejto smutnej udalosti ani nám vrátiť takzvanú kartičku zosnulého poistenca,“ hovorí Branislav Cehlárik zo zdravotnej poisťovne Dôvera.

Pozostalým nevzniká povinnosť informovať o úmrtí svojho blízkeho ani Sociálnu poisťovňu. Úmrtie každej fyzickej osoby jej nahlasuje príslušná matrika. Úmrtie odberateľa energií možno oznámiť písomným spôsobom alebo osobne. „Zákazníkom odporúčame, aby sa obrátili čo najskôr na naše kontaktné pracoviská – Zákaznícku linku alebo Zákaznícke centrum a informáciu o úmrtí zdokladovali úradným dokumentom. Naša skúsenosť je taká, že každý takýto prípad môže byť osobitý a často je potrebné k riešeniu pristupovať individuálne. Niektorí pozostalí žiadajú, aby sme úplne zrušili zmluvu na plyn či elektrinu, pretože nehnuteľnosť už nebude nikto obývať. Tento krok však nemusí byť výhodný, pretože po demontovaní plynomera či elektromera je potrebné zaplatiť za opätovné pripojenie,“ hovorí Michal Holeš z SPP.

Postarať sa pozostalí musia aj o zmluvy viažuce sa k používaniu mobilného telefónu, internetu a televízie. „V prípade úmrtia zákazníka, ktoré oznámi oprávnený dedič, poskytovanie služby ukončíme. Ak aj bola táto služba zmluvne viazaná na konkrétne obdobie, zmluvná pokuta, pochopiteľne, nie je účtovaná. Ak niektorý z pozostalých prejaví záujem ponechať si službu, táto môže byť prepísaná naňho,“ informuje Martin Vidan zo Slovak Telekomu.

Usporiadať treba aj finančné záležitosti týkajúce sa bankového účtu a prípadných úverov. „Vhodné je, aby pozostalí čím skôr banku informovali o úmrtí predložením úmrtného listu. Banka následne účet zosnulého zablokuje. Ak pozostalí úmrtie neoznámia, zablokuje banka účet hneď, ako sa o úmrtí dozvie iným hodnoverným spôsobom – napr. na základe notárskeho dožiadania údajov o účte nebohého či žiadosti o vrátenie neoprávnene poukázaných dávok Sociálnej poisťovne. Vedenie účtu je bez poplatku odo dňa blokácie až do momentu vysporiadania dedičského konania,“ vysvetľuje Alena Walterová z VÚB. „Až do ukončenia právoplatného dedičského konania nie je možné poskytnúť informácie o účtoch, vkladných knižkách alebo ostatných produktoch klienta, ktorý zomrel, príbuzným či osobám, ktoré oznámili smrť klienta, a to ani v prípade, že by o informácie žiadali potenciálni dediči. Na uvedené informácie, ktoré podliehajú bankovému tajomstvu, majú nárok súd alebo notár pojednávajúci dedičstvo, prípadne ustanovený správca dedičstva,“ dodáva Zuzana Povodová z Tatra banky.

Príbuzní musia vysporiadať aj poistky. „Pokiaľ ide o úmrtie klienta poisťovne, je potrebné bez zbytočného odkladu oznámiť poisťovni úmrtie formou zaslania kópie správy o úmrtí. Následne podľa konkrétneho poistenia, oprávnenej osoby a výšky prípadného poistného plnenia poisťovňa informuje o nutnosti doloženia ďalších dokladov, ako aj ďalšieho postupu,“ hovorí Zuzana Eliášová z ČSOB poisťovne.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #dedičstvo