Prenajímatelia si môžu z daní odpočítať energie, ale aj cenu samotného bytu

Každý, kto prenajíma byt alebo dom, musí do konca marca podať daňové priznanie. Kým v minulosti si prenajímatelia mohli z príjmu odpočítať paušálne výdavky, v posledných rokoch to už nie je možné. A tak môžu ušetriť na daniach len vďaka skutočným výdavkom.

17.03.2015 09:59
peniaze, financie, zárobok, lákadlo Foto:
Ilustračné foto.
debata

Čo všetko si môžu dať do nákladov, závisí predovšetkým od toho, či je daná nehnuteľnosť zaradená v obchodnom majetku, alebo nie. Ľudia, ktorí nemajú byt alebo dom v obchodom majetku, si môžu dať do nákladov predovšetkým energie. Kto však má byt alebo dom v obchodnom majetku, môže si dávať do nákladov aj poistenie, dane, rekonštrukciu, ale aj samotnú cenu nehnuteľnosti vo forme odpisov.

V obchodnom majetku pritom môže mať byt alebo dom nielen firma, ale aj obyčajný človek. „Postup pri zaradení majetku do obchodného majetku závisí od spôsobu preukazovania daňových výdavkov daňovníka,“ vraví hovorkyňa Finančnej správy Patrícia Macíková. Prenajímatelia majú na výber medzi daňovou evidenciou, jednoduchým alebo podvojným účtovníctvom. Pre väčšinu z nich je najjednoduchšie svoje výdavky a príjmy zaznamenávať v daňovej evidencii.

Ak prenajímateľ vedie zjednodušenú daňovú evidenciu, je povinný viesť okrem iného aj evidenciu o hmotnom majetku zaradenom do obchodného majetku, ktorý využíva v súvislosti s dosahovanými príjmami. „Ak sa daňovník rozhodne uviesť majetok v daňovej evidencii, potom sa už tento majetok stáva jeho obchodným majetkom a môže si uplatňovať v daňových výdavkoch výdavky súvisiace s využívaním tohto majetku podľa zákona o dani z príjmov,“ hovorí Macíková. Daňová evidencia pritom nemá žiadnu predpísanú formu a je preto len na prenajímateľovi, ako si bude príjmy a výdavky zapisovať.

Daňová poradkyňa a členka Slovenskej komory daňových poradcov Iveta Jobová tvrdí, že najjednoduchšie je, ak si prenajímateľ zakúpi účtovné tlačivo Inventárna karta dlhodobého hmotného majetku. Do tohto tlačiva potom uvedie cenu nehnuteľnosti, dátum a spôsob jej obstarania a dátum zaradenia do obchodného majetku. Dôležité je uviesť aj odpisovú skupinu. Za rok 2014 patria nehnuteľnosti do štvrtej odpisovej skupiny a odpisujú sa 20 rokov. To znamená, že cenu nehnuteľnosti vydelíme 240 mesiacmi a získame tak mesačný odpis. Do nákladov si potom dáme odpis za príslušný počet mesiacov, počas ktorých sme mali nehnuteľnosť zaradenú v obchodnom majetku. Ak niekto mal byt zaradený v obchodnom majetku celý minulý rok, dá si do nákladov odpis za 12 mesiacov. Výška odpisu sa počíta priamo v karte dlhodobého majetku. „V prípade, že si niekto kartu nezakúpi, všetky tieto údaje si môže zapísať aj do obyčajného zápisníka,“ vraví Jobová.

Napríklad ak niekto kúpil byt za 50-tisíc eur, výška mesačného odpisu dosiahne 208,33 eura. V prípade, že mal niekto daný byt v obchodnom majetku celý minulý rok, dá si do nákladov celkovo 2 499,96 eura. Okrem toho si môže z príjmu odpočítať napríklad energie, platby do fondu opráv, poistenie či daň z nehnuteľnosti.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #prenájom #dane 2014