Poradňa: Zmeny údajov v zdravotnej poisťovni

Dajú sa zmeniť osobné údaje v zdravotnej poisťovni aj elektronicky, alebo je nutná osobná návšteva? Odpovedajú všetky zdravotné poisťovne na trhu.

20.04.2009 07:00
Všeobecná zdravotná poisťovňa. Foto:
Ilustračné foto
debata

Otázka: Zmenila som bydlisko, mám nový občiansky preukaz. Môžem aktualizovať svoje údaje v zdravotnej poisťovni aj elektronicky – prostredníctvom nejakého formulára, resp. e-mailom? Prípadne aspoň poštou? Alebo je nutné prísť do zdravotnej poisťovne osobne?

Všeobecná zdravotná poisťovňa: Zmenu adresných údajov je poistenec povinný oznámiť zdravotnej poisťovni najneskôr do ôsmich dní a to osobne priamo v pobočke zdravotnej poisťovne, alebo vyplnením tlačiva Oznámenie poistenca/platiteľa o zmenách a zaslaním poštou spolu s fotokópiou potrebných dokladov.  Pri zmene adresných údajov je potrebné predložiť: doklad o zmene trvalého pobytu a občiansky preukaz.

Odpovedala Petra Balážová, hovorkyňa Všeobecnej zdravotnej poisťovne

Apollo zdravotná poisťovňa: Povinnosť poistenca plniť oznamovacie povinnosti stanovuje § 23 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení v znení neskorších predpisov. Poistenec je povinný oznámiť zdravotnej poisťovni zmenu osobných údajov (zmena mena, priezviska, trvalého pobytu) v zákonnej lehote do 8 dní a môže tak urobiť osobne na pobočke alebo poštou. Zmenu osobných údajov je nevyhnutné zdokladovať doložením fotokópií príslušných dokladov preukazujúcich zmenu údajov. Pokiaľ poistenec zasiela fotokópie prostredníctvom pošty, je nevyhnutné použiť formu, zabezpečujúcu ochranu osobných údajov (doporučená pošta, doručenka).

Odpovedala Radoslava Miklášová, hovorkyňa spoločnosti

Dôvera, zdravotná poisťovňa: Akúkoľvek zmenu osobných údajov alebo bydliska musí poistenec nahlásiť zdravotnej poisťovni. Je to takzvaná oznamovacia povinnosť vyplývajúca zo zákona. Poistenci Dôvery majú viac možností. Môžu tak urobiť emailom, elektronicky cez Elektronickú pobočku, písomne – teda poštou, telefonicky alebo osobnou návštevou ktorejkoľvek pobočky Dôvery. Ak sa rozhodnú pre emailovú komunikáciu, stačí poslať email na info@dovera.sk, v prípade telefonického kontaktu treba zatelefonovať na Zákaznícku linku 0800 150 150. Naj­pohodlnejšia a najrýchlejšia možnosť je pre tých, ktorí majú aktivovaný prístup do Elektronickej pobočky a prostredníctvom nej zmenia, čo potrebujú. Ďalšou možnosťou je nájsť na stránke www.dovera.sk tlačivo na zmenu údajov. Nachádza sa v sekcii Tlačivá/Pre poistencov/Oz­námenie poistenca/platiteľa o zmenách. Vyplnené ho buď pošlú poštou na adresu Dôvera zdravotná poisťovňa, a.s. Cintorínska 5, 949 01 Nitra alebo ho odovzdajú na ktorejkoľvek pobočke Dôvery.

Odpovedala Andrea Bakošová, špecialistka pre externú a internú komunikáciu zdravotnej poisťovne Dôvera

Spoločná zdravotná poisťovňa:  V zmysle zákona 580/2004 Z.z. § 23 je poistenec povinný oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni najneskôr do ôsmich dní zmenu trvalého alebo prechodného pobytu. Túto zmenu poistenec nahlasuje na tlačive „Oznámenie poistenca verejného zdravotného poistenia o zmenách“. Na tlačive uvedie údaje pred zmenou a údaje po zmene trvalého, resp. prechodného pobytu. Tlačivo je možné zaslať na príslušnú pobočku, nie je potrebná osobná návšteva pobočky resp. kontaktného miesta. Zmenu trvalého pobytu je možné nahlásiť aj listom a zaslať ho elektronicky, avšak tento doklad musí obsahovať podpis poistenca.

Odpovedala Martina Ostatníková, hovorkyňa Spoločnej zdravotnej poisťovne

Union zdravotná poisťovňa: Zákon o zdravotnom poistení ukladá poistencovi povinnosť oznámiť príslušnej zdravotnej poisťovni najneskôr do ôsmich dní zmenu mena, priezviska a zmenu trvalého pobytu, zmenu platiteľa poistného, skutočnosti rozhodujúce pre zánik verejného zdravotného poistenia a vrátiť prekaz poistenca, ako aj skutočnosti rozhodujúce pre vznik alebo zánik povinnosti štátu platiť za neho poistné (pričom zmenu platiteľa a vznik, resp. zánik povinnosti štátu platiť za poistenca poistné, ak je poistenec zamestnancom, oznamuje jeho zamestnávateľ).

Tento zákon neupravuje spôsob plnenia vyššie uvedených oznamovacích povinností, preto  plnenie oznamovacích povinností si určuje príslušná zdravotná poisťovňa; niektoré zdravotné poisťovne používajú na plnenie oznamovacích povinností aj určené tlačivá, sprístupnené na ich internetovej stránke.

V prípade, že zdravotná poisťovňa nemá zriadenú elektronickú podateľňu so zaručeným elektronickým podpisom, splnenie oznamovacej povinnosti môže poistenec vykonať zaslaním písomného oznámenia spolu s dokladom preukazujúcim oznamovanú skutočnosť prostredníctvom pošty, alebo ho odovzdať osobne príslušnej zdravotnej poisťovni, resp. na jej ktoromkoľvek kontaktnom mieste.

Ak splnenie oznamovacej povinnosti poistenec realizuje faxom, je potrebné potvrdiť túto skutočnosť odoslaním alebo osobným odovzdaním písomného oznámenia zdravotnej poisťovni bez zbytočného odkladu (spravidla do 3 dní) odo dňa zaslania faxu.

Zaslanie oznámenia len elektronickou formou  (bez zaručeného elektronického podpisu)  nie je možné považovať za splnenie oznamovacej povinnosti voči príslušnej zdravotnej poisťovni.

Odpovedala  Judita Smatanová, vedúca odboru komunikácie a hovorkyňa

debata chyba